عصر قم

آخرين مطالب

مدیر حوزه‌های علمیه: در برخورد با نهاد ورزش افراط و تفریط داریم ورزشی

مدیر حوزه‌های علمیه: در برخورد با نهاد ورزش افراط و تفریط داریم
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: برخورد با نهاد ورزش نه منفعلانه و نه منحرفانه، بلکه فعال مثبت باشد، متاسفانه در مواجهه با این پدیده به صورت افراط و تفریطی برخورد کردیم و به نظریه درست مبتنی با فرهنگ بومی و اسلامی کمتر پرداخته شده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان اظهار داشت: ورزش، امر مهمی است و اصل مقوله ورزش، تغییر و تحول‌های دنیای معاصر از یک فعالیت متعارف، عادی و سرگرمی پراکنده بیرون آمده و به یک نهاد اجتماعی، موثر، کنشگر، تغییرآفرین، فعال اجتماعی تبدیل شده است.
وی تاکید کرد: باید این جایگاه نهادی ورزش را بازشناسی کنیم و حداقل برای خودمان این نهاد را به عنوان یک پدیده با تفاوت‌های زیادی با آنچه که در سابق در جوامع بوده، بشناسیم و برای آن تدبیر لازم کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: برخورد با نهاد ورزش نه باید برخورد منفعلانه باشد و نه منحرفانه، باید برخورد فعال مثبت باشد، متاسفانه در مواجهه با این پدیده که پدیده متمایز و متفاوت از اعصار پیشین است، به صورت افراط و تفریطی برخورد کردیم و به نظریه درست مبتنی با فرهنگ بومی و اسلامی کمتر پرداختیم.
آیت‌الله اعرافی ادامه داد: برای رسیدن به یک نظریه و الگوی جامع، نیاز است هم حوزه به لحاظ نظری فعال شود و هم وزارت ورزش یک فعالیت پایه‌ای و بنیادین را دنبال کند.
وی ادامه داد: برای رسیدن به آن نظریه جامع در حوزه ورزش، ما نیز باید به مباحث فلسفی ورزش، مباحث اخلاقی آدابی و فقه و احکام ورزش و بر پایه این سه ضلع و متناسب با موضوع‌شناسی جدید، به نظریه‌های الگوها برسیم تا به آیین‌نامه، ضابطه، پروتکل و شیوه‌نامه دست پیدا کنیم.
آیت‌الله اعرافی گفت: این یک منظومه است که در حوزه ورزش مانند پدیده‌های جدید باید پیموده شود.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: حوزه با توجه به رسالت پاسخگویی که دارد طی سال‌های گذشته اقدام‌هایی را دفتر فقه معاصر آغاز کرده، چرا که علاوه بر پاسخگو بودن، نظریه‌پردازی در قلمروهای مختلف، جدید و مورد نیاز نظام هدف‌گیری شده، از این رو کارها در وسعتی زیاد، آرام و در حال پیشرفت است.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور خاطرنشان کرد: برغم تمام این دغدغه‌ها و نکته‌ها، وقتی وارد کار و درگیر با امور روزمره می‌شویم، بسیاری از مسائل فراموش می‌شوند.
اعرافی با تاکید بر اینکه نظریه‌پردازی در عرصه ورزش از منظر فرهنگ بومی و اسلامی در وزارت ورزش جای پای محکمی داشته باشد گفت: در این زمینه از یک سو به دانشگاه و از سویی به حوزه مراجعه می‌کنید، در سه ضلعی که بیان شد، آماده کمک و همراهتان هستیم تا به الگوهای مورد دفاع برسیم.
امام جمعه قم به انجام مطالعه‌های حوزه ورزش از منظرهای فرهنگی و دینی اشاره کرد و گفت: گفتمان ما، گفتمان انقلاب اسلامی است و در این گفتمان پاسخ همه دغدغه‌ها وجود دارد و بن بستی برای امور و فعالیت‌هایمان نیست، باید با جدیت مسائل را پیش برد و راه حل ها را خلق کرد.
آیت‌الله اعرافی در ادامه به جایگاه زن و خانواده پرداخت و افزود: یک مواجهه کلان تمدنی به زن و خانواده در جوامع غربی داریم و در این مواجهه هم نیاز به طرح‌های جدید است و به الگوهایی بپردازیم که شجاعانه به دنیا عرضه کنیم.
در مقوله زن باید قدرت گفتمان سازی جهانی داشته باشیم
وی همچنین اضافه کرد: مقوله زن نیاز دارد که در ابعاد مرتبط با حیات زن و خانواده کاملا فعال و الگوپرداز باشد و قدرت گفتمان‌سازی جهانی داشته باشیم.
عضو خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه هفتم توسعه کشور اشاره کرد و افزود: برای ورزش بانوان چه همگانی و چه قهرمانی با همان چارچوب هایی که بیان کردید یک تحرک جدی در زیرساخت‌ها لازم است، البته بی‌مایه فطیر است، باید خرج کرد که هزینه کردها بخشی به شهرداری‌ها و بخشی به بودجه‌های وزارت خانه معطوف می‌شود.
وی بیان داشت: برنامه هفتم توسعه کشور از منظر خودمان با حدود 40 تَن در حال انجام است، هر چه زودتر آن چارچوب‌هایی که می‌خواهید در ورزش بانوان رعایت شود، همچنین زیرساخت‌هایی که برای آن باید به وجود آید و چه هزینه‌هایی را لازم دارد را اعلام کنید.
وی خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق بیفتد و در تبصره‌های بودجه‌ای دیده شود، سالانه اعتبارهای مناسبی برای ورزش بانوان و زیرساخت‌های آن اختصاص خواهد یافت و هر شهری متناسب با سرانه جمعیتی که دارد فضایی مناسب با مدیریت خود بانوان را در اختیار خواهد داشت.
عضو فقهای شورای نگهبان بیان کرد: در برنامه هفتم وظایف شهرداری‌ها و تکالیف بودجه‌ای را اعلام کنید و محکم بایستید و زیرساخت‌ها را درست کنید، زیرساختی که کاملا جوانب شرعی آن رعایت شده و کسی هم نمی‌تواند حرفی بزند و خود نظام هم پشتیبانی می‌کند و بزنگاه آن، برنامه توسعه هفتم است، در این برنامه توجه خوبی به ورزش همگانی و بانوان شده است.
آیت‌الله اعرافی گفت: وقتی زیرساخت نداشته باشیم، فقط می‌گوییم نه! وقتی زیرساخت باشد و در خصوص تجهیز و تدارک آن برنامه داشته باشیم بسیاری از مسائل حل می‌شود.
وی تاکید کرد: وزارت ورزش نیز باید الگوسازی انجام دهد، مطالعه‌ها داشته باشد، از یک سو به آیین‌نامه و شیوه‌نامه برسد و از سوی دیگر زیرساخت را تدارک ببیند و برنامه بدهد. 
وی افزود: در این برنامه‌ها گرداننده کار ورزش و سلامت بانوان، خودتان باشید، بسپارید به خانم‌های دارای مهارت و با مدیریت خودتان باشد.
مدیر حوزه‌ها با بیان اینکه حوزه به عنوان یک شبکه در کشور به منظور مباحث تولیدهای علمی مرتبط با ورزش و هم گفتمان سازی متناسب با آن مسائل در خدمت است یادآور شد: حدود 30 ستاد راهبری در حوزه‌های علمیه فعال هستند که یکی از آنها ستاد ورزش حوزه علمیه است، باید تعامل جدی‌تری با آن داشته باشید، چرا که می‌تواند در مباحث پژوهشی، بحث گفتمان‌سازی و تبلیغ با مجموعه معاونت توسعه بانوان وزارت ورزش و جوانان همراهی کند./
برچسب‌ها
قم وزارت ورزش و جوانان علیرضا اعرافی

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/354715/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

اختصاص بیش از 2 هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه های راه و شهرسازی استان قم

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

داستانک/ شنوایی کم

انجام بزرگترین تونل نوری در بلوار پیامبر اعظم(ص)/جانمایی بیش از 200 المان شهری در قم

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم

بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه 1403

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

ایرانی‌ترین غیرایرانی

پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران

آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

برپایی نمایشگاه در خیال در قم

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

استاندار قم: ‌درآمدی عمده‌ای جز محل دریافت مالیات نداریم

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود