عصر قم

آخرين مطالب

نهضت تحول و اعتلای خانواده و جمعیت، عنصر لازم جامعه امروز ایران سیاسی

نهضت تحول و اعتلای خانواده و جمعیت، عنصر لازم جامعه امروز ایران
  بزرگنمايي:

عصرقم- آیت‌الله علیرضا اعرافی در جمع اعضای ستاد راهبری خانواده و جمعیت حوزه‌های علمیه در سخنانی اظهار داشت: در میان 200 طرح تحولی حوزه، ستادهای راهبردی وجود دارند که کار جهادی انجام می‌دهند بدون آنکه ساختار رسمی داشته باشند و در برخی مواقع از کارهایی که دارای ساختار می‌باشند، پیش هستند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه به حضور فعال و کنشگر حوزه در مباحث اجتماعی اشاره کرد و افزود: حوزه و روحانیت باید در تمام عرصه‌های اجتماعی همچون یک کنشگر فعال در صحنه باشد، حوزه عصر انقلاب باید با حوزه قبل انقلاب متفاوت باشد.

 اعرافی تصریح کرد: تاکنون 20 ستاد راهبردی مورد نیاز نظام، جامعه و اصل انقلاب شکل گرفته‌است و ستاد راهبردی خانواده و جمعیت یکی از ستادهای پیشران و موفق است که باید فراساختاری بوده و فکربسته نباشد، جریان‌های جهادی با روحیه جهادی که کمتر به صورت شکلی و ساختاری‌اند، فعال‌تر و موثرتر عمل می‌کنند.

عضو فقهای شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود به نکته‌های 18 گانه مورد نظر در خصوص ستاد راهبردی خانواده و جمعیت حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: حوزه و نهادهای فرهنگی و نهادهایی که به نوعی مرتبط با این ستاد هستند، باید نهضت تحول و اعتلای خانواده و جمعیت را در برنامه‌های خود دنبال کنند به‌ گونه‌ای که در مقوله ارتقای خانواده و جمعیت نیاز به یک انقلاب، نهضت و تحول داریم.

امام جمعه قم ادامه داد: در صورت تهیه برنامه پنج ساله ستاد راهبردی خانواده و جمعیت، این برنامه باید به تایید مدیریت حوزه رسیده و متصل به برنامه‌های تحولی باشد، قانون جمعیت و نهاد خانواده، قانونی با ابعاد متعدد و وسیعی است که مسیر 13 ساله‌ای را پیمود.

وی اضافه کرد: از زمانی که در شورای عالی مطرح شد و دوران پر از فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت، برای علمیاتی شدن، از هر فرصتی در هر ملاقاتی با وزیران و مسئولان خواستار پیاده‌سازی و اجرایی کردن آن شدم که هر سازمان، ارگان، نهاد و وزارتخانه‌ای پوشه‌ای خاص و ویژه طرح تحولی خانواده و جمعیت را ایجاد کند و به تناسب، شهر به شهر، استان به استان و وزارت خانه به وزارت خانه دنبال شود تا شاهد آن تحول و نهضت مدنظر باشیم.

مدیر حوزه‌ها همچنین با تاکید بر اینکه برنامه‌ها و چارچوب برای فعالیت‌های خود تهیه کنید و با جامعیت آن را برای اجرا از طریق وزارت کشور به بخشداری.ها، فرمانداری‌ها و استانداری‌ها ابلاغ خواهیم کرد گفت: در برنامه بودجه سالجاری تبصره‌های مدنظر ظرفیت عظیمی برای پایه‌ریزی آنچه که در قانون تعالی جمعیت آمده پیش‌بینی و فراهم شده، پیوست خانواده و جمعیت نیز برای همه نهادها و سازمان‌ها به عنوان نخستین طرح جامع تحولی خانواده و جمعیت تهیه شود.

وی اعرافی یادآور شد: طرح هدفمندی حوزه در خصوص معیشت از پنج سال پیش آماده‌سازی و پیگیری شد که در این خصوص اقدام‌هایی در چهار کارکرد محصلان متاهل 18 سال تحصیل، مدرسان و استادان همچنین محققان درحال انجام است که برای خواهران نیز این طرح از ماه‌های آینده اجرا خواهد شد.

رئیس شورای عالی مدیریت حوزه‌های علمیه تولید محتوی برای گفتمان‌سازی و ترویج فرهنگ ازدواج، فرزندآوری و تربیت اسلامی، تاکید بر ازدواج چند میلیون جوان در سن ازدواج و یا به تاخیرافتاده، حضور جدی و قوی در ستاد ملی خانواده و جمعیت و ارایه طرح‌ها و برنامه‌های متقن و جامع را مورد توجه قرار داد و گفت: با توجه به برنامه هفتم توسعه، برنامه‌ها و طرح‌های مدنظر ارایه شود.

وی افزود: با توجه به حضور اندیشمندان و فضلای صاحب نظر، انتظارها و اولویت‌های مدنظر پیرامون عملیاتی‌تر شدن طرح و برنامه‌های مربوط به نهضت تحول خانواده و جمعیت نیز ارایه و رشته‌ها و دوره‌های مربوط به جمعیت هم مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: در 200 طرح تحولی حوزه 2 طرح به عنوان دو بال برنامه‌های تحولی حوزه است، که درختواره رشته‌ها و درختواره مهارت‌های کاربردی از جمله آن است، از این رو این طرح را مورد بررسی قرار داده و ایده‌های مرتبط با موضوع را نیز ارائه کنید.

اعرافی خاطرنشان کرد: دفتر فقه معاصر یکی از اقدام‌های جدید حوزه علمیه در دوره اخیر است و البته به زودی شاهد فلسفه علوم عقلی و انسانی در حوزه خواهیم بود که به عنوان جریان‌سازی علمی در قلب حوزه در قالب 35 محور برنامه‌ریزی شده است که دفتر فقه معاصر یکی از آن می‌باشد.

وی همچنین بر ضرورت برگزاری جشنواره سراسری جمعیت و شناسایی ایده و برنامه‌های جدید، انجام فعالیت‌های پژوهشی با موضوع خانواده و جمعیت در حاشیه طرح‌های پژوهشی مورد نیاز نظام به طوری که دارای خروجی مشخصی باشد نیز تاکید کرد.

مدیر حوزه‌ها دعوت از سازمان‌ها و نهادهایی که می‌توانند عضو ستاد باشند و دارای انگیزه پیوستن به اقدام‌های ستاد راهبردی خانواده و جمعیت هستند را نیز مورد توجه قرار داد و بیان داشت: ارایه برنامه و الگو مشارکتی در درختواره‌های مطرح شده، از جمله نکته‌هایی است که باید به عنوان محور فعالیت‌ها باشد.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/354657/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زمین گرد است!

برگزاری «همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

همایش بزرگداشت دکتر زهرا شجاعی 13 اردیبهشت در قم برگزار می شود

ثبت ویدیویی از حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ خراسان رضوی

رئیس سازمان سنجش: شبکه‌های زیرزمینی عده‌ای را اجیر می‌کنند تا سر جلسه آزمون غایب باشند‌

بالگرد اورژانس قم به کمک کودک 5ساله رفت

کتاب؛ ابزاری برای ایجاد رزومه یا عکس یادگاری

مرور مهم‌ترین اخبار روز چهارشنبه 29 فروردین 1403 قم

وضعیت خیابان‌های دبی بعد از سیل

دزدی میلیاردی از خانه 2 مهاجر در برج لاکچری نیاوران

دستگیری تعدادی از متهمان سایبری کنکور؛ دریافت بالغ بر 100 هزار تتر از داوطلبان

رکورد بارش در سیستان‌وبلوچستان شکسته شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

برگزاری دوره آموزشی زیورآلات دستی در قم

وضعیت جوی قم در 24 ساعت آینده

جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در قم برگزار شد

تصاویر هوایی از مناطق سیل‌زدۀ دشتیاری بلوچستان

پورعباس: آزمون‌های نهایی دانش آموزان به سازمان جدید سنجش واگذار می شود

شعر خوانی دختر شیرین زبان

صفحه نخست روزنامه‌های قم پنجشنبه 30 فروردین ماه 1403

راهیابی پنج نمایش از قم به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد

پلمب 80 گاراژ جمع‌آوری زباله در شهر قم /برخی گاراژدارها از زباله گردها سوءاستفاده می‌کنند

ادعای جلیل محبی: این گشت ارشاد کار دولت است

ادامه امدادرسانی بی وقفه به متاثرین از سیلاب سیستان و بلوچستان

آخرین وضعیت لایحه حجاب از زبان معاون رئیس جمهور

صفحه نخست روزنامه‌های قم، 30 فروردین

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

لازم است تلویزیون در طول سال کنار کتاب باشد نه چند روز خاص!

می رود این روزها گل می دهد لبخند ها

اینفوگرافیک | احداث و تکمیل کمربندی آران و بیدگل اتصال به جاده قدیم قم _کاشان و کمربندی کاشان

خدمات "فصد و حجامت" بیمه شد

رگبار باران و رعدوبرق در نقاط مختلف کشور

تصادف 3 خودرو در محور نقده _مهاباد؛ 11 نفر مصدوم شدند

محیط زیست: سیل زدگان مراقب تمساح باشند

بی خانمانی هزاران نفر از ساکنان کنیا در اثر جاری شدن سیل

عیدی رئیس سازمان سنجش به متقاضیان نوبت دوم کنکور

آماری از تعداد معتادان متجاهر در پایتخت

بیش از 20 هزار تبعه غیرمجاز از قم به کشور خود بازگردانده شدند

رگبار و رعدوبرق در راه قم

چهار هزار واحد نهضت ملی مسکن تحویل متقاضیان قمی می‌شود

معاون اجرایی رئیس‌جمهور رفع موانع مونوریل و فرودگاه قم را پیگیری کرد

آتش‌سوزی گسترده یک واحد دامداری در قنوات مهار شد

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد