عصر قم

آخرين مطالب

منطقه ویژه سلفچگان رتبه نخست تنوع تولید کشور را دارد اقتصادی

منطقه ویژه سلفچگان رتبه نخست تنوع تولید کشور را دارد
  بزرگنمايي:

عصر قم -

عصر قم


باشگاه خبرنگاران جوان قم - سیدمهدی علیزاده طباطبایی در دویست و چهاردهمین سلسه نشست‌های کانون هم‌اندیشی تعالی و توسعه قم در موسسه طلوع مهر گفت: تا چند سال گذشته حتی واحد‌های تولیدی و فعال در منطقه ویژه اقتصادی از نوع فعالیت یکدیگر اطلاع نداشتند و این اطلاع نداشتن هزینه‌های زیادی را در تولید‌ها به آن‌ها تحمیل می‌کرد، بنابراین تمام تولید‌های واحد‌های مختلف در منطقه در سایت قرار داده شد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم گفت: ظرفیت‌های منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان یکی از ظرفیت‌هایی است که در قم مغفول مانده و غیر قمی‌ها بیش از قمی‌ها از آن اطلاع دارند، بنابراین بیشتر سرمایه‌گذاران در منطقه عمدتا از خارج استان هستند و تعداد سرمایه گذاران قمی در سلفچگان محدود است.
علیزاده طباطبایی با یادآوری اینکه منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در سال 76 به تصویب هیات وزیران رسید و کلنگ آن زده شد گفت: قانون مناطق ویژه اقتصادی در سال 84 تصویب شد و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و برخی دیگر از مناطق زمانی ایجاد شد که هیچ قانونی برای اداره مناطق وجود نداشت و دولت تصمیم به این اقدام گرفت و این در حالی است که منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان بعد از مناطق ویژه اقتصادی سیرجان و ارگ بم پیش از تصویب قانون ایجاد شد.
به گفته او در مصوبه دولت برای ایجاد منطقه سلفچگان زمینی به مساحت 2 هزار هکتار در پنج مرحله تعریف و در نظر گرفته شد که بعد‌ها یک مرحله توسعه به آن افزوده شد که آن مرحله توسعه را جایگزین مرحله 4 و 5 کردیم چرا که زمینی که پیش‌بینی شده بود زمینی بسیار ناهموار بود که قادر به کاری در آنجا نبودیم.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم گفت: در نهایت مصوب شد که فاز 4 و 5 به عنوان مرتع رها شود و فاز توسعه در زمینی به مساحت یک هزار و 500 هکتار در پایین دست جاده جایگزین شود.
علیزاده طباطبایی با اشاره به فعال بودن مراحل 1 و 2 به‌صورت کامل گفت: فعال‌سازی مرحله سه نیز از سال گذشته آغاز شده و تقریبا همه زمین‌های آن فروخته شده و همه در حال ساخت و ساز است.
او مساحت سه مرحله را هزار و 600 هکتار ذکر کرد و گفت: این منطقه فرصت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی استان و کشور است، ولی متاسفانه مشکل‌های اقتصادی کشور باعث شده منطقه توسعه لازم را پیدا نکند و هرچه مشکل‌ها تشدید شود استقبال سرمایه‌گذاران نیز کاهش می‌یابد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم ، بی‌ثباتی قوانین و مقررات کشور در خصوص مناطق ویژه را یادآور شد و گفت: هرچه قوانین و مقررات از ثبات بیشتری برخوردار باشد اعتماد سرمایه‌گذاران به کار اقتصادی بیشتر می‌شود، ولی وقتی تصمیم‌های بدون مطالعه‌های کارشناسی گرفته می‌شود اعتماد مردم را از دست خواهیم داد.
طباطبایی گفت: این نوع تغییر‌ها در مقررات بسیار آسیب زا است، و در اقتصاد از آن با عنوان ناسازگاری زمانی یاد می‌شود.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم گفت: سرمایه‌گذاران در هنگام شروع به کار تولید بر اساس قوانین موجود مطالعه‌های خود را انجام می‌دهند و با تغییر قوانین مبنای کار نیز تغییر پیدا کرده و در نتیجه منجر به شکست سرمایه‌گذاری می‌شود.
طباطبایی گفت: مناطق ویژه اقتصادی فرصت‌هایی را برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند و مزیت‌هایی برای آن‌ها در نظر می‌گیرد تا به سرمایه‌گذاری در مناطق ترغیب کند.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم با اشاره به اینکه برخی از مناطق ویژه برای موضوع خاصی تشکیل شدند گفت: منطقه ویژه سلفچگان منطقه‌ای عام است و همه نوع تجارت و تولید در آن فعال است و تنها به دلیل کمبود و مشکل‌های آب منطقه، اجازه تولید‌های کشاورزی صادر نشده است.
طباطبایی با اشاره به برخی از مزایای منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان گفت: سرمایه‌گذارانی که در منطقه ویژه اقتصادی سرمایه گذاری کنند از زمان گرفتن پروانه بهره‌برداری به مدت هفت سال از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم گفت: معافیت ارزش افزوده از دیگر مزایای منطقه ویژه است و به اندازه‌ای که تولیدکننده در منطقه ویژه اقتصادی ارزش افزوده ایجاد کند از پرداخت تعرفه گمرک معاف است.
او گفت: میزان ارزش افزوده از طریق کمیسیون تعیین ارزش افزوده در شورای عالی هماهنگی امور مناطق که متشکل از اقتصاد دارایی، بانک مرکزی، گمرک، جهاد کشاورزی و منطقه ویژه است تعیین و تصویب می‌شود و بر اساس آن تولیدکننده از پرداخت تعرفه گمرک معاف است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم گفت: تمام مجوز‌ها از فروش زمین، پروانه ساختمان، پایان کار، جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری را خود منطقه صادر کند و نیازی به مراجعه به سازمان‌های مختلف در استان نیست و این امر یکی دیگر از مزایای مناطق ویژه اقتصادی محسوب می‌شود.
طباطبایی با اشاره به موقعیت جغرافیایی سلفچگان و دسترسی آن به بازار‌های مصرف کشور گفت: بیش از 60 درصد بازار مصرف کشور، چون قم، کاشان، اصفهان، اراک و کرج در شعاع حدود 230 کیلومتری منطقه سلفچگان قرار دارد که می‌تواند پاسخگوی نیاز آن‌ها در فروش محصول‌های خود باشد و این منطقه به دلیل موقعیت راهبردی خود قابلیت ویژه‌ای برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است.
طباطبایی گفت: فاصله منطقه تا راه‌آهن سراسری بسیار کوتاه است و ایستگاه راه‌آهن زواریون تا دیوار منطقه 6 کلیومتر فاصله دارد و در حال حاضر نیز بعضی از واحد‌ها از این طریق تولید‌های خود را به دیگر بازار‌های فروش می‌رسانند.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم در ادامه سخنان خود از تصویب طرحی برای اتصال منطقه ویژه به راه‌آهن سراسری خبر داد و گفت: در حال حاضر 70 درصد اقدام‌های زیرسازی آن انجام شده و با تکمیل زیرسازی، روسازی آن طی دو ماه انجام خواهد شد.
طباطبایی گفت: عمده زیرسازی باقیمانده تنها دو پل روی جاده اراک و پل روی رودخانه می‌باشد که اتمام این طرح به مشکلات عدیده‌ای گرفتار شده است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم به دیگر مزایای منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان اشاره کرد و گفت: امکان اشتغال اتباع خارجی در واحد‌های تولیدی منطقه بلامانع است و بنابر صریح قانون در هر منطقه ویژه 10 درصد از نیرو‌ها می‌توانند غیر ایرانی باشند و صدور پروانه کار و ویزای اقامت توسط خود منطقه دنبال می‌شود.
طباطبایی درخصوص واحد‌های تعطیل شده گفت: تعداد واحد‌هایی که در منطقه تعطیل شدند سه واحد در سال 92، دو واحد در سال 93، یک واحد سال 95، یک واحد سال 97 در کل هفت واحد تعطیل شدند و بیش از 95 درصد واحد‌ها فعال هستند و این یعنی که کمتر از 5 درصد تعطیل شده است.
طباطبایی گفت: از تعداد سرمایه گذاران خارجی که برای سرمایه‌گذاری در منطقه مراجعه کرده و قرار به سرمایه گذاری شد تنها 5 درصد منجر به قرارداد و فعالیت در منطقه شد و مابقی عمدتا هم بخاطر تحریم‌هایی که کشور با آن مواجه بود، از سرمایه گذاری انصراف دادند.
مدیرعامل منطقه ویژه سلفچگان در پایان، کل سرمایه‌گذاری صورت گرفته از سال 76 تا پایان سال 99 اعم از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و منطقه را بیش از 100 هزار میلیارد ریال ذکر کرد.
منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در 50 کیلومتری شهر قم، به‌عنوان مهم‌ترین و نزدیک‌ترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی اقتصادی کشور، واقع در مسیر جاده ابریشم، راه‌آهن سراسری و بزرگراه‌های اصلی شمال - جنوب و شرق - غرب ایران بوده و جهت برقراری ارتباط با اروپا، کشور‌های آسیای میانه و خلیج‌فارس به‌منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز داشته و قادر است نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد کلان منطقه و کشور ایفا نماید.
122 واحد تولیدی و تجاری در این منطقه فعالیت می‌کند که این رقم نمایان گر فعالیت 87 درصد واحد‌های دارای پروانه بهره‌برداری منطقه است. از این میان، 100 واحد در زمینه فعالیت‌های تولیدی و 22 واحد نیز درزمینهٔ فعالیت‌های تجاری و خدماتی مشغول به کار است.
انتهای پیام/ح

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/348608/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم

بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه 1403

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

ایرانی‌ترین غیرایرانی

پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران

آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

برپایی نمایشگاه در خیال در قم

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

استاندار قم: ‌درآمدی عمده‌ای جز محل دریافت مالیات نداریم

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

25 درصد تخفیف پرداخت عوارض شهرداری قم تا پایان تیرماه

درخواست رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره قبرستان بقیع

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

پیش‌بینی بارش پراکنده در قم

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

آسمان مال من است

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

انفجار کپسول گاز در شرق تهران با 6 کشته