عصر قم

آخرين مطالب

رییس اتاق بازرگانی قم:

دلالی زمین در شهرک‌های صنعتی قم مانع تولید است اقتصادی

دلالی زمین در شهرک‌های صنعتی قم مانع تولید است
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم بابیان این‌که دلالی زمین در شهرک‌های صنعتی استان مانع تولید است گفت: این امر در ماه‌های اخیر شدت پیداکرده و حتی مسوولان امر قادر به جلوگیری از سودجویی نیستند.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی اتاق بازرگانی قم، ابوالفضل خاکی در نشست وبیناری هیات نمایندگان اتاق بازرگانی قم با رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: متاسفانه با دلالی زمین در شهرک ها مواجه هستیم که این مساله باعث شده زمین به اندازه کافی در اختیار مردم قرار نگیرد که دلالان، زمین را با نرخ پایین خریداری کرده و در بازار آزاد با نرخ بالاتر از تصور به فروش می رسانند.
وی گفت: همچنین در تامین برق با مشکلات جدی روبه رو هستیم که در بسیاری از شهرک ها حتی تامین برق مورد نیاز صورت نمی گیرد که در این راستا نیاز به عملیاتی شدن وعده های مسوولان به دور از شعار برای حصول نتیجه بهتر هستیم.
به گفته وی در شرایط فعلی و با توجه به ممنوعیت ورود کالاهای خارجی به کشور از محصولات داخلی استقبال بسیاری شده و در شرایط مطلوب صادرات قرار داریم اما متاسفانه به دلیل کمبود امکانات و وجود مشکلاتی همچون زمین که شرکت شهرک های صنعتی در اختیار فعالان اقتصادی برای سرمایه گزاری قرار نمی دهد و عدم تامین برق واحدهای تولیدی تازه تاسیس مواجه هستیم.
وی تصریح کرد با توجه به واحدهای مختلف تولیدی در شهرک های صنعتی استان وجود زیرساخت‌های لازم برای ادامه دادن طرح‌های توسعه ای در این کارخانه‌ها دغدغه اصلی مالکان این مجموعه های تولیدی است.
خاکی گفت: پیش‌بینی طرح توسعه شهرک های صنعتی در اکثر استانها تا به امروز وجود نداشته و امیدواریم مسئولان استانی در این باره چاره‌ای بی اندیشند و عدم تخصیص زمین مناسب در استان قم برای مجموعه های تولیدی و طرح‌های توسعه آنها از جدی ترین موانع بر سر راه واحدهای بزرگ مقیاس استان است.
قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، ثامن‌الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هرکدام از آنها به خصوص دو شهرک راهبردی شکوهیه و محمود آباد موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه گذاری، تولید و اشتغال دارد
رییس اتاق بازرگانی قم در ادامه گفت: بیش از 900 کارت بازرگانی فعال در اتاق بازرگانی قم صادر شده است و امیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده در زمینه ارائه خدمات مختلف به صادرکنندگان شاهد افزایش آمار بازرگانان و تجار در استان قم باشیم.
وی بیان کرد: خوشبختانه استان قم، قطب صادرات محور در محصولات مختلف تولیدی همچون محصولات فولادی، پتروشیمی و مواد اولیه بسیاری از کارخانه ها در حال حاضر می باشد که امکان صادرات به کشورهای بازار هدف همچون عراق و افغانستان وآسیای میانه و کشورهای اروپایی و عربی را فراهم آورده است اما متاسفانه شرایط سخت پیش رو برای تولید کنندگان وجود دارد زیرا در راستای تامین مواد اولیه و ورود ماشین آلات و تجهیزات دچار مشکلات عدیده ای از جمله تهیه ارز مورد نیاز حتی به نرخ نیمایی که متاسفانه نرخ بالایی است روبرو هستند.
وی گفت: همچنین محدودیت های بسیار زیادی برای صادر کنندگان نیز به وجود آمده که حتی صادر کننده قادر به ورود ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز کارخانه با ارز حاصل از صادرات محصولات خود به کشور نیست.
تغییر شیوه ایفای تعهد ارزی صادرات فرش پیگیری می‌شود
رئیس اتاق ایران نیز در این نشست به موقعیت راهبردی استان قم از نظر جغرافیایی و از نظر فرهنگی به عنوان پایگاه حضور طلاب اشاره کرد و گفت: این استان در مسیر توسعه مناسب قرار دارد و خوشبختانه قدم‌های موثر و مستمری در این رابطه برداشته است.
غلامحسین شافعی، روند فعالیت‌های اتاق قم و تمرکز آن بر نیازهای بخش خصوصی را بسیار مناسب ارزیابی کرد و افزود: این استان با چنین موقعیتی به ابزار و امکانات خاصی نیاز دارد که خوشبختانه در حال پیگیری است. تنوع در انواع تولیدات استان قم، نکته‌ دیگری است باید از آن به عنوان یک مزیت مهم در استان یاد کرد.
رئیس اتاق ایران در ادامه سخنان خود با نگاهی به وضعیت صادرات فرش ایران گفت: فرش ایران اعتباری برای این کشور است که می‌توان صادرات آن را صادرات فرهنگ ایرانی تلقی کرد؛ اما با کمال تاسف امروز به وضع بدی در این حوزه گرفتار شدیم. در کنار رقبای قدر، شرایط داخلی نیز روند صادرات را مختل کرده است.
وی با اشاره به روند صادارت فرش گفت: نمی‌توان برای فرش مانند کالاهای دیگر مهلت رفع تعهد ارزی تعیین کرد.
وی روند صادرات فرش را پس از اجرای پیمان‌سپاری ارزی غیرقابل دفاع خواند و با توجه به حضور رقبای جدی در بازارهای هدف صادرات فرش، خواستار اتخاذ سیاستی تسهیل‌گرانه در این بخش شد.
شافعی گفت: تعیین مهلت برای ایفای تعهد ارزی صادرات فرش موضوعی غیرمنطقی است چون فروش فرش شاید حتی تا یک سال هم به طول بیانجامد، بنابراین ایفای تعهد ارزی فرش قابل مقایسه با کالاهای فسادپذیر نیست.
وی از پیگیری این موضوع از سوی اتاق ایران خبر داد و افزود: امروز که شاهد اندک گشایش‌هایی درباره پیمان‌سپاری هستیم، حتی دولت هم متوجه بهبود روند صادرات شده است.
شافعی به صادرات ایران به روسیه اشاره کرد و از آماده نبودن زیرساخت‌های مرزی، گمرکی و حمل‌ونقل سخن گفت.
به باور وی اگر همین امروز هم امکان توسعه صادرات به روسیه مهیا شود، امکان رساندن کالا و خدمات به این منطقه را نداریم. پس باید قبل از هر چیز زیرساخت‌های خود را احیا کنیم.
برچسب‌ها
اتاق بازرگانی ایران قم شهرک صنعتی

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/348559/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی قم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

سیلاب به 30 رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد