عصر قم

آخرين مطالب

آلودگی نفتی به جنگل حرا رسید اجتماعی

آلودگی نفتی به جنگل حرا رسید
  بزرگنمايي:

عصر قم - همشهری / نشت میعانات گازی بر اثر شکستگی خط لوله بخش‌هایی از خلیج‌فارس در محدوده بندرعباس، قشم و بندر خمیر را آلوده کرده و جنگل‌های حرای این مناطق را در معرض نابودی قرار داده است.
آلودگی نفتی در خلیج‌فارس به‌گفته مدیران سازمان حفاظت محیط‌زیست، به‌دلیل وجود منابع نفتی و گازی و استحصال آنها، چندان دور از انتظار نیست و مسئله مهم پاکسازی پس از بروز حادثه و پیشگیری از آن است.
اما بسیاری از این آلودگی‌ها به‌دلیل وسعت بسیار زیادی که دارند به مرحله رسوب‌گذاری رسیده و فرایند پاکسازی‌شان دشوارتر می‌شود. یکی از نشانه‌های تأثیر مخرب لکه‌های نفتی را می‌توان در خشک شدن جنگل‌های حرا دید.
لکه‌ای که در هفته گذشته با بوی بد بسیار زیاد خودنمایی کرد با باران‌های سیل‌آسای این روز‌ها وارد خلیج‌فارس شده و جریانات دریایی آن را با وسعتی زیاد در محدوده جزیره قشم تا سرزمین اصلی، گسترانده است.
به‌گفته حبیب مسیحی‌تازیانی، مدیرکل محیط‌زیست استان هرمزگان، انتشار بوی نامطبوع به‌دلیل ایجاد حادثه و نشر میعانات گازی از خط لوله انتقال خوراک شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس در فاصله 43کیلومتری شهر بندرعباس و 6کیلومتری روستای دمیلو در بستر رودخانه کل (شور) بوده است.
در گشت‌های دریایی لکه‌های نفتی در دریا مشاهده شده است و با هماهنگی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان پاکسازی محل در حال انجام است.
دلیل شکستگی خط لوله سیلابی است که با وسعتی زیاد در منطقه جاری شده است. به‌گفته اسحاق بازیار، مدیرکل نظارت و پایش اداره کل محیط‌زیست استان هرمزگان، با افت فشار انتقال، شیر‌های قطع‌کن در 2 سر لوله به‌صورت اتوماتیک مسدود شده‌اند، ولی در حال بررسی میزان ورودی میعانات و مدت نشت آن هستیم.
او می‌گوید: سیل راه‌های دسترسی به مناطق آلوده در خشکی را مسدود کرده است. عرض رودخانه در برخی موارد به بیش از یک کیلومتر رسیده و حجم آب به میزانی است که با ایجاد انحراف، خط لوله را تخریب کرده است.
میثم قاسمی، معاون فنی محیط‌زیست استان هرمزگان نیز در گفتگو با همشهری با تأکید بر اینکه لکه نفتی به داخل جنگل‌های حرا رسیده است، می‌گوید: بررسی رسوب مستند‌سازی خواهد شد، اما در بازدید تالاب خورخوران آلودگی با میعانات گازی تا شعاع 5 کیلومتری قابل مشاهده بود.
منطقه حفاظت‌شده حرا و تالاب بین‌المللی خور‌خوران که ذخیره‌گاه زیست‌کره است، در شمال‌غرب جزیره قشم و در حد فاصل بندر پل و بندر خمیر قرار دارد. این منطقه زیستگاه گونه‌های مختلف ازجمله پرندگان مهاجر است.
معاون فنی محیط‌زیست این استان می‌گوید: پیش از این آلودگی‌هایی با منشأ نفت و گاز در منطقه رخ داده و باعث خشک‌شدن درختان حرا شده است.
به‌طور مثال گازوئیلی که در حوادث قاچاق سوخت در جنگل‌های حرا ریخته شده، آثار مخرب خود را به مرور نشان داده است. البته شدت جزر و مد و جریانات ورودی آب به تالاب در سیلاب اخیر در میزان تخریب مؤثر است و شاید بتواند آلودگی را کمتر کند.
به‌گفته او، خسارت چنین اتفاقاتی را در لحظه نمی‌توان ارزیابی کرد؛ چون رسوب این‌گونه آلودگی‌ها، در آینده تأثیر خود را نشان خواهد داد. فعلا بیشترین نگرانی در مورد پستانداران دریایی و آبزیان این محدوده است.
در روز‌های اخیر، کارشناسان محیط‌زیست جزیره قشم دسته‌ای از دلفین‌های گوژپشت را دیده‌اند که از محوطه لکه نفتی عبور می‌کردند. علاوه بر این به مسئولان آب‌شیرین‌کن‌های منطقه اعلام کرده‌اند که فعالیت خود را متوقف کنند تا آلودگی نفتی وارد سیستم تصفیه آب نشود.
میثم قاسمی می‌گوید: حجم سیلاب به اندازه‌ای زیاد است که دسترسی به لوله‌های انتقال برای شرکت مربوطه مقدور نبوده است.
منطقه‌ای که جنگل‌های حرا در آن قرار دارد در این قسمت 100 هزار هکتار است و باید صبر کرد سیلاب فروکش کند و نتیجه ارزیابی‌ها خبر از وسعت آلودگی در محدوده آبی و مناطق خشکی دهد.
بخشی از آلودگی‌ها نیز بر اثر جزر و مد در خاک رسوب خواهد کرد. پرونده قضایی این حادثه نیز در دادگستری هرمزگان تشکیل شده است.
مجتبی قهرمانی، رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان پیش‌تر اعلام کرد که سازمان‌های متولی و دستگاه‌های ذی‌نفع در ایجاد این خط لوله، مکلف به جبران خسارت‌های زیست‌محیطی و آسیب‌های به‌وجود آمده شده‌اند.
روابط‌عمومی شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس نیز در واکنش به نشتی اخیر اعلام کرد: حجم سیلاب در اطراف خط لوله به‌قدری بی‌سابقه بوده است که در برخی قسمت‌ها دهانه مسیل تا 600 متر تعریض شده است. در دهانه مسیل یادشده شیر‌های قطع اضطراری وجود دارد و به‌صورت خودکار بسته شده‌اند.
این شرکت اعلام کرده که «جای هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد.» البته به‌نظر می‌رسد نوع نگرانی این شرکت نفتی با نگرانی فعالان حوزه محیط‌زیست درخصوص آلودگی ایجادشده متفاوت است.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/348486/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیت الله خامنه ای : برخی توصیه می‌کنند یک خواسته آمریکا را قبول کنید تا مشکل حل شود / تحریم‌ها موجب شکوفایی استعداد‌ها شده

آیت الله خاتمی خطیب این هفته نماز جمعه تهران

رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت الله خاتمی، خطیب این هفته نماز جمعه تهران

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

اجازه تصمیم‌گیری نادرست در حوزه طرح جامع شهر قم را نمی‌دهیم

فروش گوشت لاکچری در قم ممنوع شد

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان

105 هکتار از بیابان‌های قم کانون تولید ریزگرد شده‌است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

مدت زمان عمل لازک چشم

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

نگاهی به زندگی پربرکت آیت‌الله العظمی بروجردی

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

80 درصد از نقاط آبگیر شهر قم شناسایی و رفع معضل شد

عملیات اجرایی منوریل قم پس از 10 سال توقف آغاز می‌شود

توماج صالحی به اعدام محکوم شد

دستگیری اراذل و اوباش شمشیر به دست تهرانپارس

تصویری حیرت انگیز از فرود ناموفق یک بوئینگ!

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت به‌ کار خود ادامه خواهد داد

عوارض خطرناک کبد چرب

استقبال رسمی رئیس جمهور سریلانکا از آیت‌الله رئیسی

ما دو جور بخشنده داریم!

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

برگزاری همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم

تهیه 3000 سند کاداستر برای املاک شهرداری قم

آغاز عملیات تکمیل مونوریل قم همزمان با دور دوم سفر رییس جمهور

تخلیه آب در کاشان همچنان ادامه دارد/آسیب به قنوات اردستان

مسیر فعلی مونوریل قم توجیه ترافیکی ندارد

از برگزاری اجلاسیه سراسری روسای شوراهای اسلامی کشور تا تدوین شناسنامه باغ‌های شهر قم

فرمانده فراجا: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای طرح نور وجود ندارد

آموزش هوش مصنوعی به دانش‌آموزان مناطق محروم

آمار مهاجرت به استان‌های شمالی کشور طی دو سال اخیر

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می‌گیرند؟/ شایع‌ ترین بیماری های اورولوژی در کشور

مراقبت های بعد از عمل چشم

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

قم میزبان اجلاسیه سراسری روسای شوراهای اسلامی می‌شود

نگرانی از ریزش دیوار قلعه بلقیس؛ دومین بنای خشتی ایران

بازداشت عامل جنایتکاری که با اخاذی و تهدید خانم‌ها را مجبور به توزیع مشروبات الکلی می‌کرد!

وکیل مدافع: توماج صالحی به اعدام محکوم شد

فیزیوتراپی برای چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

آیت الله جوادی آملی: بهشت و جهنم محصول کار ما در همین دنیاست