عصر قم

آخرين مطالب

زنگ پیک ششم کرونا به صدا در آمد! اجتماعی

زنگ پیک ششم کرونا به صدا در آمد!
  بزرگنمايي:

عصر قم - فارس / کرونا بار دیگر هم تغییر چهره و لباس داد، چهره ای که پیش تر و در سویه‌های گذشته بسیاری از بیماران را مبتلا و برخی دیگر را روانه دیار باقی کرد؛ اما با این حال عده ای که تعداد آنها هم کم نیست از تزریق واکسن گریزان و نام خود را جامعه واکسن نزده‌ها نامیده‌اند. حالا کرونا علاوه بر آن که به اشکال و سویه‌های دیگری در آمده است می‌تواند بسیار خطرناک تر از دیگر سویه ها باشد و ممکن است در روزها و ماه های آتی کشور را تحت تأثیر آثار مخرب و خطرناک خود قرار دهد.
نام این سویه جدید اومیکرون است و علائم آن بیشتر شبیه به سرماخوردگی است و با آبریزش بینی، سردرد، گلو درد و عطسه آغاز و این ها شایع ترین دلایل ابتلا به اومیکرون در کشور هستند. شاید به همین خاطر باشد که اغلب مبتلایان به این سویه آن را با سرماخوردگی اشتباه گرفته و در نهایت با نسخه های خانگی خود را درمان می‌کنند. این در حالی است که می طلبد در صورت رویت چنین علائمی حتماً به پزشک متخصص و بیماری‌های عفونی مراجعه کنند.
به طور قطع نقش تزریق واکسن کرونا در پیشگیری از ابتلا، بستری و مرگ و میر بیش از هر چیزی حائز اهمیت است و در همین رابطه دولت سیزدهم از زمان روز کار آمدن توانسته گام های مثبتی را در راستای واکسینه کردن مردم در برابر کرونا بردارد.
آمار افراد واکسینه شده در کشور
براساس آخرین آمارهای وزارت بهداشت، در کشور با افزایش چشمگیری از روند واکسینه کردن مردم به انواع واکسن ها روبرو هستیم و این آمار نام ایران را در کنار کشورهای واکسینه شده در جهان قرار داده است.براساس آخرین آمار وزارت بهداشت که روز گذشته آن را منتشر کرد، مجموعاً 60 میلیون و 447 هزار و 659 نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.
این آمار همچنان می افزاید: تا امروز 53 میلیون و 461 هزار و 941 نفر دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند. همچنین 14 میلیون و 13 هزار و 465 نفر دوز سوم واکسن را نیز دریافت کرده‌اند. با احتساب این ارقام،مجموع دوزهای واکسن تزریق شده در کشور به شمار 127 میلیون و 923 هزار و 65 مورد رسید.
ورود اومیکرون به کشور
روزهای پایانی آذرماه بود که که وزارت بهداشت اعلام کرد نخستین مبتلا به ویروس اومیکرون در کشور مشاهده شده است، پس از آن بود که کمال حیدری معاون وزیر بهداشت اعلام کرد: این فرد مبتلا از امارات وارد ایران شده بود و چندین موارد مشکوک دیگر نیز شناسایی شده است.
در همین رابطه،حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در این باره با تأکید بر مقابله با شیوع اومیکرون در کشور، هشدار داد: اگر قرنطینه اعمال نشود، طی سه تا چهار هفته آینده شاهد پیک بیماری کرونا در ایران خواهیم بود.این هشدار از سوی چندین کارشناسان و اپیدمولوژیست و متخصص بیماری‌های عفونی در کشوز نیز به مردم داده شد اما با این حال رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پایین ترین حد قرار دارد.
پیام طبرسی،عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا به خبرنگار فارس گفت:خطر اومیکرون بیخ گوش ماست.
وی ادامه داد: در ایران آمار امیکرون رو به افزایش بوده و با توجه به خصوصیات این ویروس که اگر شروع به بیماری کند به صورت تصاعدی بالا می رود؛ بنابراین در دو سه هفته آینده ممکن است با پیک روبرو شویم.
عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تأکید کرد: قرار شده فاصله دز دوم و سوم را کمتر کرده و به یک ماه برسانیم تا افراد زودتر دز سوم را تزریق کنند.
حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کرونا تأکید کرد: هنوز تغییری در میزان ابتلا، بستری و مرگ و میر بر اثر ورود سویه امیکرون نداریم اما از نظر مطالعات اپیدمیولوژیکی اگر یک امیکرون در کشوری شناسایی شود، حداقل هزار بیمار مبتلا به امیکرون وجود دارد بنابراین ممکن است در کشور ما نیز امیکرون به تعداد زیادی وجود داشته باشد.
وی تأکید کرد: استراتژی ما باید به این صورت باشد که هر اقدام پیشگیرانه ای را با توجه به احتمال غالب شدن سویه امیکرون در کشور در نظر بگیریم ، یعنی ماسک زدن، حاضر نشدن در امکان شلوغ و واکسیناسیون افراد بالای 18 سال و زدن دوز سوم باید به طور جدی دنبال شود تا از پیک بعدی جلوگیری شود.
روند خطرناک افزایش مبتلایان به کرونا در کشور
به رغم افزایش چشمگیر تزریق واکسن کرونا در دولت سیزدهم اما رعایت شیوه نامه های بهداشتی پاشنه آشیل مردم در مواجهه با کروناست، عدم رعایت 48 درصدی پروتکلهای بهداشتی در جامعه می تواند به طور قطع زمینه وقوع پیک ششم را در کشور ایجاد کند.
به هر حال آمار مبتلایان به کرونا در کشور و کاهش فوتی‌ها خوشبینی جامعه را به سمت و سویی برده که گویا ما دیگر با کرونا مواجهه‌‎ای نداریم، این در حالی است که سویه جدید اومیکرون در کشورهای اروپایی و آفریقایی اوج بسیاری بالایی گرفته و مبتلایان و بستری‌ها را به حد چشمگیری افزایش داده است.
اگر بخواهیم نگاهی به آمار مبتلایان به کرونا در ایران از 18 دی ماه تا به امروز بیاندازیم، رشد فزاینده این آمار را مشاهده خواهیم کرد. آمار مبتلایان به کرونا در هیجدهم دی ماه سال جاری 701 نفر بوده که این میزان در روزهای بعدی با افزایش چشمگیری همراه بود. در روزهای 30،29،28به ترتیب آمار مبتلایان به ویروس کرونا 4060،4658 و 5276 نفر بوده است و این رشد صعودی مبتلایان به ویروس کرونا در کشور را نشان خواهد داد.نگاهی دیگر به آمار مبتلایان در روزهای دیگر نیز موید همین اظهارات است و باید رعایت پروتکل‌ها و دستور العمل‌های بیشتر کرونا در دستور کار مردم قرار گیرد.
با این حال نباید فعالیت اومیکرون و رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور را دست‌کم گرفت و منتظر وقوع پیک جدید باشیم. از طرفی دیگر ستاد ملی کرونا هر چه سریعتر دستورالعملی نسبت به پایین آمدن پروتکل های بهداشتی صادر و برنامه ای برای مقابله با وقوع پیک ششم کرونا تدوین کند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/348476/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

دامغان لرزید

جزئیاتی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

مرگ غم‌انگیز تازه عروس و داماد در شب عروسی

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

اختصاص بیش از 2 هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه های راه و شهرسازی استان قم

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

داستانک/ شنوایی کم

انجام بزرگترین تونل نوری در بلوار پیامبر اعظم(ص)/جانمایی بیش از 200 المان شهری در قم

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم

بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان