عصر قم

آخرين مطالب

علت بوی نامطبوع اطراف فرودگاه بین المللی امام خمینی مشخص شد اجتماعی

علت بوی نامطبوع اطراف فرودگاه بین المللی امام خمینی مشخص شد
  بزرگنمايي:

عصر قم - همشهری آنلاین /در تحقیقات مشترکی که شهرداری با سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام داده، بر نقش بیش از 89 کانون و 8 منبع در تولید این بو صحه گذاشته است. در این محدوده 81 محل برای تخلیه فاضلاب، 27 واحد دامداری، 13 کشتارگاه، 6 واحد مرغداری، 2 مرکز دفن و پردازش پسماند، 8 تصفیه‌خانه فاضلاب، 25 واحد صنعتی بوزا و پسماندسوزی ‌صنعتی و کشاورزی وجود دارد که منشأ ایجاد بو هستند.
هزاران مسافری که همه‌روزه از شهرهای جنوبی کشور وارد شهر تهران می‌شوند، در بزرگراه خلیج‌فارس شیشه خودرو خود را بالا می‌کشند تا بوی مشمئزکننده‌ای که در این محدوده به مشام می‌رسد، آنها را کمتر آزار دهد. متأسفانه این بو اطراف فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) بیشتر حس می‌شود؛ جایی که مسافران خارجی از هواپیما پیاده و وارد کشورمان می‌شوند. چنین وضعیتی زیبنده پایتخت، ام‌القرای جهان اسلام، نیست. انتشار بوی نامطبوع در نیمه دوم سال، به دلیل پدیده وارونگی هوا، تشدید می‌شود. همین موضوع سبب شد تا منشأ و فعالیت‌هایی را که برای رفع آن انجام می‌شود، بررسی کنیم.
دروازه ورودی جنوب پایتخت در محدوده منطقه 19 قرار دارد. شهرداری منطقه هم برای مناسب‌سازی این ورودی اقدامات زیادی انجام داده که کاشت گل‌ها و درختان یکی از آنهاست. با این وجود، فعالیت‌های انجام شده نتوانسته از معضل انتشار بوی مشمئزکننده در این محدوده کم کند. البته شهرداری منطقه به تنهایی امکان حل این معضل را ندارد، چراکه منشأ انتشار بوی نامطبوع در بزرگراه خلیج‌فارس متعدد است و نیازمند همکاری سازمان‌های مختلف است.
89 کانون، 8 منبع، متهمان پرونده
برای اطلاع از دلایل انتشار بوی نامطبوع در اطراف فرودگاه امام(ره) سراغ مسئولان شهرداری تهران رفتیم. در تحقیقات مشترکی که شهرداری با سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام داده، بر نقش بیش از 89 کانون و 8 منبع در تولید این بو صحه گذاشته است. در این محدوده 81 محل برای تخلیه فاضلاب، 27 واحد دامداری، 13 کشتارگاه، 6 واحد مرغداری، 2 مرکز دفن و پردازش پسماند، 8 تصفیه‌خانه فاضلاب، 25 واحد صنعتی بوزا و پسماندسوزی ‌صنعتی و کشاورزی وجود دارد که منشأ ایجاد بو هستند.
همه فعالیت‌های انجام‌شده
انتشار بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه امام(ره) یکی از مشکلات زیست‌محیطی استان تهران است، به‌طوری‌که به گفته رئیس سابق سازمان محیط‌زیست، مورد گلایه‌مندی مقام معظم رهبری در سال 1397 قرار گرفته و فرموده بودند این مشکل تا پایان دولت دوازدهم رفع شود. در این 3 سال فعالیت‌هایی هم انجام شده، اما مشکل به‌طور کامل رفع نشده است.
مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) اعلام کرده پیگیری‌های زیادی با همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حل این معضل انجام و بخش زیادی از صنایع مولد بوی نامطبوع از این محدوده خارج شده‌اند که منجر به کاهش بو شده است.
معاونت خدمات شهری شهرداری تهران هم به افزایش پوشش گیاهی و درختکاری اقدام کرده و بیش از ‌450 هکتار درختکاری در این محدوده انجام شده است و این کار همچنان ادامه دارد. کاهش تولید کمپوست در مجتمع دفن پسماند آرادکوه هم با این هدف انجام شده و به گفته مسئولان سازمان نظارت و پایش حفاظت محیط‌زیست استان تهران، نزدیک به 10 دامداری اقدام به ساخت سیستم‌ تصفیه فاضلاب کرده‌اند که بیشتر آنها در شعاع 10کیلومتری فرودگاه قرار دارند. دامداری‌هایی هم که به این موضوع بی‌توجهی کرده‌اند، به مراجع قضایی معرفی شده‌اند تا نسبت به استانداردسازی بخش‌های آلاینده خود اقدام کنند. خوشبختانه واحدهای لبنی که در این محدوده فعالیت می‌کنند اقدام به ایجاد تصفیه‌خانه‌ فاضلاب کرده‌اند و اکنون خروجی‌های آنها بر اساس استاندارد محیط‌زیست است. سیستم تصفیه فاضلاب کشتارگاه‌هایی هم که دارای مشکل بودند، مناسب‌سازی شده و چند واحد دامداری و مرغداری هم به محل دیگری منتقل شده‌اند. با وجود این، فاضلاب‌هایی که از سمت غرب به طرف بزرگراه تهران‌ـ کرج سرازیر می‌شوند و از این مسیر عبور می‌کنند، سبب انتشار بوی نامطبوع می‌شوند و لازم است شهرستان‌های غربی استان تهران مثل رباط‌کریم، بهارستان و اسلامشهر به سیستم‌ تصفیه فاضلاب مجهز شوند تا این مشکل برطرف شود.
آرادکوه مقصر نیست!
برخی از سازمان‌ها نقش مجتمع دفن پسماند آرادکوه، باتلاق دره حسین‌آباد، شیرابه شرکت‌های لبنی فعال در جاده شورآباد و رودخانه راکدمانده سالور را در ایجاد این بو مهم می‌دانند، ولی مسئولان شهرداری تهران عنوان می‌کنند مجتمع آرادکوه عامل انتشار بوی نامطبوع نیست، چراکه 11 کیلومتر با جاده فرودگاه امام(ره) فاصله دارد، در حالی که در 500 متری فرودگاه نیزارهایی وجود دارد که فاضلاب به آن نفوذ کرده است. تأسیسات مختلفی هم برای دفع و بازیافت پسماندهای شهر تهران در این مجتمع وجود دارد که در میان آنها می‌توان به واحدهای پردازش، سایت هوادهی تولید کمپوست، واحدهای پالایش کمپوست، سامانه ریجکت‌سوز و واحد تصفیه‌خانه شیرابه اشاره کرد.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/346367/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم و اوقات شرعی شنبه اول اردیبهشت 1403 به افق قم

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی قم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

سیلاب به 30 رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد