عصر قم

آخرين مطالب

رئیس مجتمع عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی:

مهم ترین پیام بیانیه گام دوم، تمدن سازی نوین اسلامی است سیاسی

مهم ترین پیام بیانیه گام دوم، تمدن سازی نوین اسلامی است
  بزرگنمايي:

عصر قم - در نشست خبری کنگره بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن و حدیث که امروز با حضور اصحاب رسانه در سالن عارف الحسینی مجتمع امام خمینی برگزار شد دکتر محمد علی رضایی اصفهانی دبیر علمی کنگره و رئیس مجتمع عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی با بیان اینکه کنگره بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن و حدیث از اسفند 1397 شروع به کار کرد، گفت: کمتر از یک ماه بعد از صدور بیانیه گام دوم در بهمن 97 توسط مقام معظم رهبری کنگره اعلام و مقدمات آن فراهم شد البته شرایط کرونا هم باعث تأخیر شد و حدود 3سال به طول انجامیده و همین وقفه هم برکت و عظمت کنگره را افزود.
رضایی لبیک گویی به مقام معظم رهبری، جریان سازی گفتمان بیانیه گام دوم در بین فرهیختگان، مستند سازی بیانیه بر اساس قرآن و سنت، تولید آثار و ادبیات خاص بیانیه برای آموزش و پژوهش، بین المللی کردن پیام بیانیه (تمدن سازی) و چهار جلد مقالات به 16 زبان غیر فارسی تولید شد را چهار ثمره و نتیجه مهم کنگره اعلام کرد.
وی ادامه داد: مهم ترین پیام بیانیه گام دوم این بود که در 40 سال دوم انقلاب به دنبال تمدن سازی نوین اسلامی باشیم و الگوسازی و انتقال این تفکر به خارج از کشور و بین المللی کردن بیانیه گام دوم یکی از رسالت‌های کنگره بود.
رضایی افزود: شورای سیاست گذاری و شورای علمی کنگره از شخصیت‌های بزرگ حوزوی و دانشگاهی همچون آیت الله اعرافی رئیس حوزه‌های علمیه و دکتر عباسی رئیس جامعه المصطفی و بسیاری از بزرگان دیگر تشکیل شد.
دبیر علمی کنگره بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن و حدیث در خصوص تعداد آثار ارسالی به کنگره که با توجه به شرایط کرونایی آمار بسیار مطلوبی است، تصریح کرد: از 1696 چکیده ارسالی1082 مقاله به کنگره رسید و بعد از ارزیابی‌ها و اصلاحات 958 مقاله پذیرفته شد و در مجموع 282 مقاله و در واقع یک چهارم مقالات در 22 جلد به چاپ می‌رسد.
رضایی بیان کرد: مقالات کنگره توسط بیش از 8 نفر از اساتید جامعه المصطفی و مراکز دیگر ارزیابی شده است و بیش از 20 مرحله در مسیر ارزیابی مقالات کنگره تا چاپ آثار صورت گرفته است.
رئیس مجتمع عالی قرآن و حدیث با بیان اینکه هفت مجله منتشر کننده مقالات این کنگره هستند، اظهار کرد: چهار مجله علمی- پژوهشی همچون مجله علمی قرآن و علم، مجله مطالعات قرائت قرآن، مجله قرآن پژوهی خاورشناسان و مجله علوم حدیث تطبیقی مجموعا 42 مقاله از کنگره را به چاپ می‌رسانند همچنین سه مجله تخصصی قرآنی شامل مجله تخصص قرآن و علوم، مجله تخصصی مطالعات قرآن پژوهی نور وحی از مجلات منتشر کننده مقالات کنگره هستند.
رضایی یکی از نوآوری‌های این کنگره را برگزاری 8 کرسی علمی- ترویجی عنوان کرد و گفت: در طی سه سال 163 پیش نشست برگزار شد که با توجه به شرایط کرونایی اکثر پیش نشست‌ها به صورت مجازی بوده است و در قالب یک جلد، تولید محتوا شد و همچنین 40 کارگاه‌ مقاله نویسی در سطح دیگر شهرستان‌ها برگزار شد.
وی توضیح داد: کمیته علوم انسانی با 387 مقاله، کمیته دانش‌های قرآنی و حدیثی با 160 مقاله و کمیته سبک زندگی قرآنی و حدیثی با 152 مقاله، کمیته بین الملل با 144 مقاله و کمیته آینده پژوهی با 109 مقاله و کمیته تمدن با 105 مقاله و کمیته بانوان و همچنین کمتیه عقلانیت از کمیته‌های علمی کنگره هستند.
رضایی در خصوص مقالات غیر فارسی کنگره بیان کرد: مجموعه مقالات غیر فارسی چهار جلد از 16 زبان را به خود اختصاص داده است و 56 مقاله به زبان انگلیسی، 55 مقاله به زبان اردو و همچنین مقالاتی به زبان‌های روسی، فرانسه، آلمانی و عربی، بنگالی، تاجیکی و برمه‌ای از جمله مقالاتی بوده که به کنگره ارسال شده است.
وی متذکر شد: با توجه به اینکه نگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ملی است اما چون می‌توانست پیام آن به عنوان الگو به خارج از کشور صادر شود به این سمت حرکت کردیم که مقالاتی را از زبان‌های غیر فارسی هم دریافت کنیم و حتی روز برگزاری همایش به صورت مجازی در برخی کشورها برگزار می‌شود.
رضایی عنوان کرد: 40 مرکز علمی و فرهنگی با کنگره همکاری کردند و کنگره به صورت ISC پایگاه استنادی جهان اسلام ثبت شده است.
وی ویژگی‌های برجسته این کنگره را استقبال گسترده از نهادهای مختلف، توجه به ابعاد مختلف بیانیه در کمیته‌ها و تشکیل کمیته ویژه بین الملل، همکاری اساتید حوزه و دانشگاه، جوان گرایی (چرا که بسیاری از نویسندگان مقالات ارسال شده از جوانان بودند) معرفی کرد.
رضایی در پایان به سابقه برگزاری کنگره‌های ملی و بین المللی در مجتمع قرآن و حدیث افزود: کنگره بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن و حدیث پنجمین کنگره‌ای است که در مجتمع قرآن و حدیث به ثمر می‌رسد و دارای گواهی ISC است.
لازم به ذکر کنگره بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن و حدیث احتمالا 28بهمن ماه در تالار قدس مجتمع امام خمینی برگزار می‌شود.
در ادامه نشست سید یوسف موسوی معاونت پژوهش مجتمع عالی قرآن و حدیث گفت: 5 کمیته را مختص برگزاری این همایش تشکیل دادیم که شامل کمیته اجرایی، کمیته علمی، کمیته تشریفات و کمیته پشتیبانی است و همچنین یک کمیته هماهنگی هم در سطح کل جامعه المصطفی به صورت کمیته هماهنگی ستادی تشکیل شد و تا امروز در خصوص برگزاری همایش 54 جلسه برگزار شده است.
موسوی با بیان اینکه کنگره بیش از 30 اثر خواهد داشت گفت: این آثار 22 جلد کتاب را در برمی‌گیرد که در انتشارات جامعه المصطفی در دست چاپ است و در زمان برگزاری کنگره رونمایی خواهد شد و همچنین 7 مجله در دست چاپ و یک نرم افزار کنگره که در حال آماده سازی است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/346190/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت قهرمان جهان و رامین طاهری در اهواز

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد

آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم

یادنامه‌ای از تشییع با شکوه پیکر آیت الله مهمان‌نواز

مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود

پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

آیت‌الله درچه‌ای از آخرین فروغ‌های حوزه کهن اصفهان بود

آیت الله خاتمی: در مساله عفاف و حجاب دوقطبی ساخته نشود

پیام تسلیت آیت الله نریمانی در پی درگذشت ماموستا ملااحمد فخری

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

علت خستگی صبحگاهی و گرفتگی عضلات در بدن

مهم ترین دلایل خواب آلودگی در فصل بهار

بایدها و نبایدهای حجامت برای بانوان

تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری

چه عواملی باعث بیرون زدگی دیسک کمر می شود؟

سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود

شناسایی 3 نوع سرطان با یک قطره خون

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو