عصر قم

آخرين مطالب

تاکید علمای حوزه علمیه قم بر اجرای عدالت و بهبود وضع معیشت روحانیت

تاکید علمای حوزه علمیه قم بر اجرای عدالت و بهبود وضع معیشت
  بزرگنمايي:

عصر قم -

عصر قم


حجت الاسلام و المسلمین حسین ملانوری دبیر کمیسیون «رسالت حوزه های علمیه در تحقق خودسازی فرهنگ سازی جامعه پردازی و تمدن سازی» در بخشی از این اجلاسیه، با ارائه گزارش این کمیسیون در دوازدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به طور فهرست وار راهکارهای مد نظر را مطرح کرد و گفت: حوزه های علمیه به گفتمان سازی شعارها و اهداف و آرمان های خود بپردازند و ضعف اخلاق در حوزه و تحمیل سلیقه افراد را بررسی کرده و راه حل برون رفت از چالش های مذکور را ارائه کنند.
وی افزود: ارائه الگوی مناسب از گفتمان های انقلاب، تبیین و گفتمان سازی شعار ها، تدریس و تبیین وصیت امام خمینی می تواند در خودسازی طلاب و جامعه مؤثر باشد؛ در محور دوم حوزه های علمیه و اندیشه سازی حکمرانی اسلامی در عصر جدید بررسی شد که لازم است استخراج و تبیین مبانی با استفاده از منابع متقن دینی و معرفی عرصه حکمرانی دینی و تبیین مدل حاکمیتی ولایت فقیه در سطوح مختلف حوزه و دانشگاه انجام گیرد.
ملانوری اظهار داشت: بیان ظروف تحقق حاکمیت دینی، ایجاد ارتباط بین مجموعه دانشگاهی و علمی دینی حوزوی می تواند در الگوسازی های اخلاقی و کاربردی مؤثر باشد؛ بررسی نهادینه شدن خدامحوری و باور به مهدویت در میان مردم بسیار ضروری است که پس از بررسی این امر ارزش های معنوی و اخلاقی بر مبنای قرآن و سنت نیز می تواند برای تحقق جامعه بهتر مؤثر باشد.
وی اظهار داشت: پیگیری بر گسترش معنویت و اخلاق امری بسیار مهم است که می توان از مظاهر آن مثل زیارت ائمه اطهار، راهیان نور، برگزاری مراسم اعتکاف که مورد حمایت حوزه و نظام است استفاده کرد؛ برگزاری دروس اخلاق، تأمین منابع مالی لازم جهت توسعه اخلاق در جامعه نیز در صدر خواسته های کمیسیون قرار دارد.
معاون تبلیغ حوزه های علمیه در خصوص گسترش ارزش های فرهنگی در جامعه گفت: مطالبه گری جهت کنترل برنامه سینمایی و تلوزیونی منافی فرهنگ و اخلاق باید انجام بگیرد و مقابله گسترده با مراکز مولد فساد و انحراف صورت بگیرد و برای این مهم در حوزه علمیه کارگروه هایی علمی تشکیل شود.
با اشاره به ضرورت ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه، تأکید کرد: تبیین سبک زندگی اسلامی در ابعاد مختلف سیاسی و اجتماعی با بهره گیری از شیوه های مهم تبلیغ باید انجام گرفته محافل تبلیغی خانوادگی با محوریت طلاب و روحانیون گسترش یابد؛ تلاش برای توسعه علوم انسانی برای تأمین خلاها نیز ضروری است.
ملانوری با اشاره به تمدن نوین اسلامی گفت: حوزه های علمیه باید در تبیین شاخصه های تمدن نوین اسلامی، تربیت طلاب و فضلای نخبه، در تحقق تمدن نوین اسلامی بیش از گذشته کوشش کنند؛ نیروهای متخصص برای مدیریت در جامعه تربیت کند و پوشش حداکثری مساجد را انجام دهد و مساجد و محافل دینی را برای جوانان جذاب سازی کنند.
وی خاطرنشان کرد: لازم است الگوی کارآمد فرهنگی ارائه شود و بازخوانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در نظر گرفته شود چرا که سند بسیار مهم است.
تلاش دشمن بر تعمیق آسیب‌های اجتمای
حجت الاسلام و المسلمین عسکر دیرباز در ارائه گزارشی از کمیسیون فرصت‌ها و مواجهه با چالش‌های انقلاب اسلامی، رهبری مقتدر و حکیم، برخورداری از روحیه جهادی، نیروی انسانی خلاق، همراهی مردم، پیشرفت‌های علمی و نظامی کشور، توانایی نظام در غلبه بر چالش‌ها، ثبات و امنیت کشور، جریان مقاومت اسلامی در منطقه و محبوبیت را از نقاط قوت نظام اسلامی دانست.
وی افزود: در زمینه تهدیدها مواردی همچون استحاله طلبی، ارتجاع فکری طیف اندکی از جامعه، تلاش دشمن برای نفوذ و کمرنگ کردن ارزش های انقلاب در جامعه، وجود جریان های عقیدتی و انحرافی در جامعه، تلاش برای ایجاد تفرقه، تلاش برای تضعیف مرجعیت دینی و روحانیت و حوزه های علمیه، تلاش دشمن جهت تضعیف ولایت فقیه، تحریم و دامن زدن به مشکلات، بحران جمعیت، چالش های فضای مجازی، عدم تحقق کامل آرمان های اسلامی مانند عدالت اسلامی، ضعف برخی نهادهای نظارتی در زمینه پیشگیری از مفاسد، گسترش آسیب های اجتماعی و ضعف توجه به علوم انسانی اسلامی مطرح شد.
دیرباز بیان کرد: در بخش پیشنهادها نیز تعمیق اعتقادات دینی، مدیریت هوشمند بر فضای مجازی، تقویت شبکه ملی اطلاعات، تقویت رابطه ملت و حاکمیت با حضور دولتمردان و مسؤولان در میان مردم، تحکیم و ترویج همدلی و مواسات مؤمنانه، تاکید بر انسجام ملی، تبیین و تحکیم مبانی معرفتی و کارآمدی نظام ولایت فقیه و نشان دادن زیبایی های نظام، تقویت روحیه انقلابی در حوزه های علمیه و تلاش بیشتر برای اجرایی شدن فریضه امر به معروف و نهی از منکر، فرهنگ سازی در جهت خنثی سازی تحریم، طراحی نظام جامع تعامل حوزه با حاکمیت و لزوم طراحی کامل برای جهاد تبیین و حضور مسؤولان و علما در کمیسیون فرصت ها و مواجهه با چالش های انقلاب اسلامی مطرح شد.
تعهد ساخت یکهزار واحد برای طلاب فاقد مسکن
رییس مرکز خدمات حوزه های علمیه نیز در ادامه این اجلاسیه، از پوشش حدود ششصد هزار نفر از جامعه حوزویان توسط مرکز خدمات خبر داد و گفت: سیاست کلی مرکز خدمات هدفمندی حمایت از طلاب و روحانیون و علمای اعلام است، حمایت های حداقلی مرکز بر اساس خروجی محور بودن و فعالیت طلاب و روحانیون است.
حجت الاسلام و المسلمین جلال الدین میرمحمدی تقویت و فعال شدن حوزه های علمیه سراسر کشور و تمرکز زدایی از قم و مشهد را از دیگر رویکردهای مرکز خدمات برشمرد و افزود: ما وظیفه داریم بخشی از نیازمندی های طلاب را برآورده کنیم، اگر هدفمندی را در چهار حوزه تحصیل، تحقیق، تبلیغ، تدریس بیان کنیم باید ماموریت خود را متناسب با این حوزه ها تنظیم کنیم.
وی حمایت از نخبگان و فرهیختگان را ماموریت دیگر مرکز خدمات عنوان کرد و گفت: سه هزار نفر از فرهیختگان و نخبگان را تحت پوشش داریم که در طرح هدفمندی این عزیزان را هم مورد توجه قرار داده ایم.
رییس مرکز خدمات حوزه های علمیه گفت: ما اجرای طرح هدفمندی خدمات را بدون عیب و نقص نمی دانیم و حتما به دنبال رفع نقایص هستیم؛ همچنین بدنبال حمایت بیشتر از طلاب معسر (دچار عسر و سختی) هستیم.
وی ضمن تشریح سیاست های مرکز خدمات در حوزه مسکن، از تعهد ساخت یکهزار واحد مسکن به صورت سالانه برای طلاب فاقد مسکن خبر داد و با اشاره به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به طلاب نیازمند، گزارشی آماری در این خصوص ارائه کرد و گفت: خدمات طلاب نسبت به دیگر اقشار جامعه حداقلی است.
رییس مرکز خدمات یکی از نگرانی های موجود را مساله سلامت و درمان طلاب و روحانیون دانست و بیان داشت: در بحث درمان افزایش چشمگیری داشته ایم تا بتوانیم بخشی از مشکلات را حل کنیم؛ در همین زمینه طرح پیک امداد را در دستور کار قرار داده ایم.
وی با اشاره به نقش موقوفات در حل مشکلات اقتصادی و معیشتی طلاب، گفت: باید منابع پایدار در جهت معیشت، اقتصاد و درمان طلاب را دنبال کنیم.
ارائه مبنانی فقهی اقتصاد مقاومتی
در ادامه این اجلاسیه حجت الاسلام و المسلمین علی نبوی دبیر کمیسیون خودسازی، فرهنگ سازی، جامعه پردازی و تمدن سازی، مصوبات این کمیسیون را تشریح کرد.
وی ارائه و تبیین مبانی فقهی و تولید نظر برای مبانی فقهی اقتصاد مقاومتی، ایجاد واحدهای پژوهشی فقه و اقتصاد، برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در خصوص اقتصاد مقاومتی را از مهم ترین موارد مطرح شده در کمیسیون برشمرد.
وی اضافه کرد: درخصوص ضرورت پرداختن به فقه اقتصاد، خاستگاه نظریه پردازی علمی، اهمیت پرداختن به فقه معاصر، شناسایی طلاب مستعد جهت تحصیل و پژوهش در خصوص ابعاد فقه مقاومتی نیز نکات ارزشمندی در کمسییون مربوطه ارائه شد.
وی ضرورت شناسایی آسیب های اقتصاد وابسته از دیگر موضوعات مطرح شده در کمیسیون دانست و گفت: تبیین مفهوم خودکفایی و هدایت اقتصاد ایران به سمت استقلال اقتصادی به عنوان اصل عزت مندی جامعه و مقابله با اقتصاد و معیشت وابسته از دیگر موارد مطرح شده بود.
نبوی بیان داشت: در خصوص راهکارهای الزام نهادها در تحقق اقتصاد مقاومتی، استفاده از مدیران متعهد، تشویق مدیران جهادی، تدوین الگوی مدیران موفق با ارائه مدل های اسلامی، احیای جهاد سازندگی با استفاده از تجربه درخشان اوائل انقلاب نیز بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
وی بازتعریف شاخصه های معیشت مناسب از منظرسبک زندگی اسلامی را از دیگر موضوعات مطرح شده در این کمیسیون دانست و گفت: تبیین سلامت اقتصادی و مقابله با فساد اقتصادی از دیگر موضوعاتی بود که در کمیسیون بدان پرداخته شده و راهکارهای آن نیز تبیین شد.
نبوی حذف امضاهای طلایی، لزوم مبارزه با فساد، الزامات فرهنگی تحقق اقتصاد مقاومتی، تاکید بر مصرف تولیدات داخلی، ترویج آموزه های اقتصاد مقاومتی از طریق نظام رسانه ای کشور، آموزش بازاریان در جهت اقتصاد مقاومتی و اسلامی از دیگر موضوعاتی بود که اعضای کمیسیون به ابعاد مختلف آن پرداخته و راهکارهای آن را نیز ارائه کردند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در کمیسیون ضمن اشاره به برکات و دستاوردهای اجلاسیه های جامعه مدرسین حوزه علمیه قم این نکته مطرح شد که بهتر است حوزه های علمیه فرآورده های علمی خود را با نظام و حاکمیت گره بزند. جامعه مدرسین از دولت مطالبه کند که از ظرفیت های علمی برآمده از زحمات این چهار دهه در حوزه های علمیه در جایگاه های مرتبط به خوبی استفاده کنند.
اهمیت اجرای عدالت در جامعه
حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال در ادامه این اجلاسیه گزارشی از فعالیت های کمیسیون تولید منظومه معرفتی و ارزشی نظام اسلامی را تشریح کرد.
وی با بیان این که حدود سه ماه کمیسیون ها جلسات تخصصی در سطح استان ها داشتند و خروجی ارسالی کمیسیون ها در کمیته ای علمی مورد بررسی قرار گرفت، گفت: در جلسه دیروز در کمیسیون های چهارگانه مجموع مطالب قم و استان ها به بحث گذارده شد.
فرخ فال گفت: در این کمیسیون هشت مطلب به عنوان کلیات و چهارده مطلب به عنوان مصوبات آمده است؛ پایه ریزی برنامه های متقن با همفکری نخبگان حوزوی و نهادهای همسو در تولید منظومه معرفتی و ارزشی نظام اسلامی، تمدن سازی در بستر تولید فکر و تربیت نیرو، توجه به چیستی، چگونگی رسالت حوزه در تحقق اهداف و آرمان های انقلاب در گام دوم، تولید منظومه معرفتی و ارزشی انقلاب اسلامی نیازمند اجتهاد مستمر و توسعه مباحث اجتهادی در عناوین معرفتی علوم انسانی، نوآوری بر اساس اولویت ها و توجه به جنبه های تحققی، کاربست و تبیین نظام و منظومه فکری مقام معظم رهبری در تولید نرم افزار معرفتی و ارزشی نظام اسلامی، شناسایی و استفاده از انظار شخصیت ها، بهره گیری از اسناد ابلاغی رهبر معظم انقلاب و توجه بیشتر و عملی به مطالبات معظم له، تولید منظومه معرفتی و ارزشی نظام اسلامی از جمله موارد مهم مطرح شده در کمیسیون بوده است.
وی به تاکیدات ارائه شده در این کمیسیون اشاره کرد و ارائه متقن و عزم جدی در تحقق برنامه ها در فضای عمومی به صورت فعال، سوق دادن رساله های حوزوی در جهت تولید منظومه معرفتی نظام، حمایت معنوی و مادی از نخبگان در موضوع تولید منظومه معرفتی و ارزشی نظام اسلامی، شناخت و تبیین نیازها و قوت های نظام اسلامی، تهیه و تقویت متون آموزشی، تلاش جهت اقناع فکری، اندیشه سازی حکمرانی الهی در عصر جدید بر اساس خردورزی، استقرار عدالت و تلاش در جهت تحقق صلح جهانی را از مهم ترین تاکیدات بیان کرد.
فرخ فال، تبیین و تحلیل مبانی معرفتی در ساحت های اداره نظام اسلامی، توجه بیش از پیش به راهکارهای عملیاتی شده، توجه و تامین نیازهای معرفتی در جهت توسعه و تعمیق دین داری جامعه اسلامی، پویایی کرسی های نظریه پردازی، توجه اکید به ضرورت های مقابله با افکار انحرافی و خرافی، نظارت، آسیب شناسی، طراحی و راه اندازی رشته های علوم انسانی، برنامه ریزی در راستای حرکت های منسجم روحانیت در مسیر علم و پژوهش های بنیادین، توجه به شعارهای سال و سندهای ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در نشست های علمی و پژوهشی را از مهم ترین مصوبات کمیسیون تولید منظومه معرفتی و ارزشی نظام اسلامی برشمرد.
دوازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد با شعار «رسالت حوزه‌های علمیه در تحقق و دفاع از اهداف و آرمان های انقلاب» با سخنرانی ویدیو کنفرانسی رییس جمهور در قم در حال برگزاری است.
چهار کمیسیون «رسالت حوزه‌های علمیه در تولید منظومه معرفتی و ارزشی نظام اسلامی»، «رسالت حوزه‌های علمیه در تحقق خودسازی، فرهنگ سازی، جامعه پردازی و تمدن سازی»، «رسالت حوزه‌های علمیه در ترویج و تحقق اقتصاد مقاومتی و معیشت جامعه» و «رسالت حوزه‌های علمیه در استفاده از فرصت‌ها و مواجهه با چالش‌ها و تهدیدات انقلاب اسلامی» به همین منظور تشکیل شده‌است./
برچسب‌ها جامعه مدرسین حوزه علمیه قم قم اقتصاد مقاومتی وضعیت معیشت

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/345127/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیت الله رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد بازدید کرد

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف

روستای فردو از افتخارات استان قم است

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

پیکر مادر شهید «حسن محمدی» به خاک سپرده شد

اجتماع مردم قم در حمایت از اجرای طرح حجاب و عفاف

اگر این علائم را در چشم دارید نگران باشید

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

فک پلمب چاه‌های مسدود شده شهرداری قم

پورعباس: کنکور در سلامت کامل برگزار شد

لحظات حساس از نجات نوزاد سه روزه توسط اپراتور هلال احمر

رادان: تمام آبرویمان را برای دین و ارزش‌های اسلامی می‌گذاریم و از این راه عقب‌نشینی نخواهیم کرد

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

برگزاری همایش ائمه جماعات استان قم

مرگ دردناک مرد تبریزی زیر چرخ های قطار مسافربری

اقدام شیطانی مرد شیاد به زنان در نقش شرکت در مراسم ترحیم

کاهش 14 درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفرهای نوروزی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

تاکید استاندار قم بر‌ حمایت از خیرین مدرسه‌ساز

تسلیت اخوان انصاری در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

سردار رادان: موضوع حجاب اصلا موضوع امنیتی نیست

آخرین وضعیت سیل در سیستان‌وبلوچستان؛ راه‌ ارتباطی 70 روستا همچنان مسدود است

آتش سوزی گسترده در هند؛ شش نفر کشته شدند

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مشکلات دهستان دستجرد سفلی در بازه زمانی معقول برطرف خواهد شد

«رویداد استارتاپی شتاب» در پارک علم و فناوری قم برگزار شد

تسریع در حل مشکلات دهستان دستجرد سفلی

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

تصادف زنجیره‌ای عجیب در ارومیه

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

افتتاح مدرسه خیرساز در منطقه پردیسان قم

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان