عصر قم

آخرين مطالب

ایجاد 13هزار فرصت شغلی تا پرداخت 30میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان قم اقتصادی

ایجاد 13هزار فرصت شغلی تا پرداخت 30میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان قم
  بزرگنمايي:

 عصرقم- آب اولویت کاری بخش کشاورزی قم ، برگزاری دهمین دوره عکس دوسالانه هنرمندان قم،  تمهیدات لازم برای تحقق کامل نسخه‌نویسی الکترونیک  ، افتتاح هنرستان استثنایی مسعودیان ، نرخ باسوادی درمیان افراد غیر ایرانی مقیم قم 84 درصد است،ثبت نام 47 هزار متقاضی قمی درطرح نهضت ملی مسکن و  آزادی 97 زندانی به مناسبت شهادت حضرت فاطمه(س) از دیگر اخبار هفته گذشته قم بود.

ایجاد 13هزار و743 فرصت شغلی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: در جریان صدور جوازهای تاسیس‌ ایجادی و توسعه‌ای واحدهای تولیدی در استان طی هشت‌ماه سپری شده از سال‌جاری برای 13هزار و 743 تن فرصت شغلی فراهم می‌شود.

محمود سیجانی هفته گذشته درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مهمترین اقدام‌ها و عملکرد بخش صنعت، معدن و تجارت استان از ابتدای سال‌جاری تا پایان آبان‌ماه، بیان کرد: صدور جواز تاسیس به معنای رغبت به سرمایه‌گذاری جدید در این بخش مهم اقتصادی استان است و آمارها نشان از افزایش قابل توجه مجوزهای صادر شده در طی مدت مورد نظر دارد.

وی افزود: از ابتدای سال‌جاری تا پایان آبان‌ماه تعداد 582 فقره جواز تاسیس ایجادی با 121هزار و 916 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و پیش بینی اشتغالزایی برای 12هزار و 328تَن و همچنین 46 فقره جواز تاسیس توسعه‌ای(توسعه واحدهای موجود) با 10هزار و 732 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی برای یکهزار و 415تَن صادر شده‌است.

وی ادامه داد: در مجموع تعداد کل جواز تاسیس موجود استان یکهزار و 493مجوز با پیش‌بینی اشتغالزایی برای 32هزار و 628 تَن و سرمایه گذاری 325هزار و 266میلیارد ریال است که این شاخص میل و رغبت به سرمایه گذاری جدید در استان را نشان می‌دهد.

پرداخت 30 میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی 

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم از پرداخت 30 میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی به هنرمندان صنایع‌دستی در این استان خبر داد.

 علی رضایی در جلسه‌ای که با حضور کارشناسان معاونت صنایع دستی برگزار شد، اظهار کرد: این تسهیلات به 60 هنرمند صنایع‌دستی قم اختصاص یافته‌ که تسهیلات هر یک نسبت به طرح و درخواست هنرمندان متفاوت است.

معاون صنایع‌دستی قم با اشاره به استقبال هنرمندان استان از تسهیلات مشاغل خانگی، ادامه داد: تسهیلات مشاغل خانگی نقش موثری در تقویت بنیان اقتصادی خانواده‌ها دارد.

وی تصریح کرد: رشد 30 برابری تسهیلات مشاغل خانگی استان نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل، نشان از زحمات بی‌شائبه همکاران صنایع‌دستی به ویژه کارشناس تسهیلات آن معاونت دارد.

حدود 4 هزار و 760 هنرمند صنایع دستی در 70 رشته مختلف صنایع دستی در این استان مشغول فعالیت هستند.

تولید سالانه 380 تن عسل درقم

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: با تلاش زنبورداران استان سالانه 380 تن عسل در قم تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود.

علی‌اصغر همت هفته گذشته درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ ضمن اشاره به این که کندوهای زنبور عسل در مناطق محتلف استان مستقر است، بیان کرد: سطح تولید سالانه عسل درقم به طور میانگین 380 تن است که در این میان 10 تن از کندوهای سنتی و 370 تن از کندوهای مدرن به‌دست می‌آید.

وی با تاکید بر کیفیت بالای عسل تولید شده درقم، افزود: قم دارای 379 زنبورستان‌ است و 467تَن در این رابطه مشغول به‌کار هستند، همچنین یکهزار و 247 کندوی سنتی و 41هزار و 844 کندوی مدرن در آن فعال است، تعداد کلونی‌های زنبور عسل استان نیز به بیش از 43 هزار مورد می‌رسد.

وی همچنین با اشاره به این که سالانه 439 کیلوگرم ژل رویال در قم استحصال می‌شود،‌ ادامه داد: ژل رویال که به نام‌های ژل سلطنتی یا ژل ملکه زنبور عسل در میان مردم شناخته شده یک ماده شیری رنگ است که صرفا برای غذای اختصاصی ملکه زنبورها مورد استفاده قرار می‌گیرد، این ماده بسیار پر انرژی و مقوی بوده و دارای خواص درمانی و فواید زیادی است.

همت افزود: استحصال زهر نیز با تنوع بخشی به محصولات مرتبط با زنبور عسل، اقتصاد زنبورداران استان را از تک محصولی خارج می‌کند و به همین دلیل ترویج آن در دستورکار معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم قرار گرفته است.

 اصلاح 30 نقطه حادثه‌خیز قم در انتظار بودجه

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم گفت: با مطالعات و بررسی‌های انجام شده، 30 نقطه اولویت‌دار پرتصادف در استان قم شناسایی شده که در صورت جذب اعتبارات، برای ایمن‌سازی این نقاط اقدام خواهد شد.

محمدحسن کلهری در جمع خبرنگاران، افزود: بیش از 50 درصد حجم ترددهای عبوری از محورهای مواصلاتی استان قم به دلیل نزدیکی این استان به پایتخت و قرار گرفتن در نقطه اتصال پایتخت به جنوب کشور، مربوط به ناوگان غیربومی است.

وی اضافه کرد: حجم بالای تردد در محورهای استان موجب مشکلاتی از جمله استهلاک روکش جاده‌ای شده که این مساله باعث افزایش سرعت خرابی جاده‌ها نسبت به‌سرعت بازسازی به دلیل کمبود اعتبار شده است.

وی ادامه داد: افزایش تصادف‌ها از دیگر مشکلاتی است که به دلیل حجم بالای تردد در محورهای استان قم رخ می‌دهد؛ به‌گونه‌ای که سال گذشته 171 نفر در صحنه تصادف جان خود را از دست دادند.

کلهری خاطرنشان کرد: با این‌وجود، در هفت ماه امسال با کاهش 33.6 درصدی تلفات تصادف های جاده‌ای، استان قم رتبه نخست را بین استان‌های کشور کسب کرد.

ثبت نام 47 هزار متقاضی قمی درطرح نهضت ملی مسکن 

 مدیرکل راه و شهرسازی قم گفت: طبق تازه‌ترین آمار ارائه شده توسط معاونت مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان 47 هزار و 600 متقاضی درقم در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند.

 حسن صبوری هفته گذشته با اشاره به جزییات آمار ثبت‌نام کنندگان، افزود: تاکنون در شهر قم 46 هزار و 954، در شهر کهک 450، در شهر دستجرد 143 و در شهر سلفچگان 53 تن در سامانه نهضت ملی نام‌نویسی کرده‌اند.

وی اضافه کرد: ثبت‌نام نهضت ملی مسکن در استان قم بلافاصله بعد از تامین زمین و موافقت شورای عالی شهرسازی و معماری کشور با الحاق اراضی 560 هکتاری مجاور پردیسان به شهر قم در سامانه https://saman.mrud.ir/ آغاز شد.

وی در خصوص شروط تایید متقاضی در طرح مسکن نهضت ملی، بیان کرد: متقاضیان با داشتن چهار شرط تاهل و سرپرست خانوار بودن، حداقل سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا، فاقد مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن، می‌توانند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند و در صورت احراز این شرایط، تایید اولیه خواهند شد.

آب اولویت کاری بخش کشاورزی قم

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: مدیریت منابع آبی در بخش کشاورزی استان اولویت اصلی ماست و این مساله را با به‌کارگیری جدیدترین روش‌های بهره‌برداری از منابع آبی، دنبال می‌کنیم.

محمد رضا حاجی رضا در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ بیان کرد: حجم قابل توجهی از منابع آبی در دسترس کشاورزان قمی درصد شوری بالایی دارد، اما آنان با تجربه بالای خود توانسته‌اند محصولات متنوع مورد نیاز مردم را با استفاده از همین آب، تولید کنند.

وی با اشاره به این که با همکاری کشاورزان استان حجم مصرف آب در این بخش کاهش خواهد یافت، افزود: برنامه تحول در بخش کشاورزی قم تدوین شده و مساله آب در آن به عنوان یک موضوع راهبردی مورد توجه قرار گرفته‌است.

وی ادامه داد: استفاده هرچه بیشتر از سامانه‌های نوین آبیاری و به‌کارگیری گیاهانی که برای رشد به دوره‌های آبیاری کمتری احتیاج دارند، از جمله برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی قم برای کاهش مصرف آب در این بخش است.

حاجی رضا گفت: قم از جمله استان‌های پیشگام کشور در زمینه اجرای برنامه‌های تغییر الگوی کشت‌ است و در این چارچوب نیز،‌ توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و بهره‌مندی از گیاهان متناسب کشت در قم را برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی استان دنبال می‌کنیم.

برگزاری دهمین دوره عکس دوسالانه هنرمندان قم

 رییس انجمن عکاسان قم گفت: دهمین دوره عکس دوسالانه هنرمندان استان ، توسط این انجمن و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار می‌شود.

ابراهیم سلیمانی هفته گذشته درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا  اظهار داشت: این دوسالانه عکس؛ با هدف برگزاری نمایشگاه، معرفی برگزیدگان، تدوین و چاپ کتاب عکس «قم 1400»، همراه با برگزاری اردو (فتو ماراتن)، نشست‌های تخصصی عکس و تجلیل از پیشکسوتان عکاسی استان قم ترتیب می‌یابد.

وی آخرین مهلت ارسال آثار به دهمین دوره عکس دوسالانه هنرمندان استان قم را 30 دی‌ماه جاری اعلام و بیان کرد: کلیه فایل‌ها در قالب یک لوح فشرده (سی. دی.) از طریق پست و یا به صورت حضوری به این انجمن تحویل داده شود و یا به نشانی رایانامه info@qomphotographers.ir ایمیل شود.  

وی گفت: حرم مطهر حضرت معصومه(س)؛ بقاع متبرک امامزادگان(ع)؛ مسجد مقدس جمکران؛ حوزه‌های علمیه؛ مراکز حوزوی، علمی، آموزشی، پژوهشی و دانشگاهی؛ مساجد؛ اماکن زیارتی و سیاحتی؛ حجاب؛ فرهنگ‌وهنر؛ آداب و سنن اجتماعی و مذهبی؛ مستندهای اجتماعی، سیاسی و ورزشی؛ معماری؛ مبلمان و فضاهای شهری؛ مردم‌نگاری؛ پرتره و عکاسی خیابانی؛ طبیعت و محیط‌زیست؛ ظرفیت‌های دینی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و نیز عکس‌هایی که با نگاه هنرمندانه بازتاب ویژگی‌های بارز استان قم باشد؛ شامل «موضوع» این دوسالانه عکس است. 

تمهیدات لازم برای تحقق کامل نسخه‌نویسی الکترونیک درقم 

 مدیرکل بیمه سلامت قم گفت: با توجه به این‌که از امروز و طبق تبصره 17 قانون بودجه 1400 سازمان‌های بیمه‌گر مجاز به پذیرش نسخه کاغذی نیستند، تمهیدات لازم در راستای تحقق کامل این قانون در استان قم اندیشیده شده‌است.

محمدرضا فخاریان قمی هفته گذشته درگفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به آغاز نسخه‌نویسی الکترونیک از دی‌ماه سال گذشته در این استان، افزود: 93 درصد نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک در قم تحقق پیدا کرده و امیدواریم مشکلات جزیی نیز با کمک مجموعه نظام پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و بیمه تحقق پیدا کند.

وی اضافه کرد: درحال حاضر نسخه‌نویسی الکترونیک در بخش دولتی قم 77 درصد و در بخش خصوصی 92 درصد محقق شده‌است.

وی با بیان این‌که 302 هزار و 970 نفر درقم تحت پوشش بیمه سلامت هستند، بیان کرد: از این تعداد 61 هزار و 560 نفر عضو صندوق کارکنان دولت، 75 هزار و 12 نفر سایر اقشار، 11 هزار و 224 نفر بیمه‌ ایرانیان، 84 هزار و 517 نفر بیمه سلامت همگانی، 54 هزار و 418 نفر بیمه روستایی و پنج هزار و 158 نفر نیز اتباع خارجی هستند.

افتتاح هنرستان استثنایی مسعودیان 

 مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم گفت: هنرستان استثنایی خیرساز محمدعلی مسعودیان که با مشارکت دولت و خیران در سه طبقه بنا شده است، در منطقه خاکفرج قم افتتاح شد و در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت.

محسن پورگلیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: این مجموعه با مساحت یک هزار و 550 مترمربع و با زیربنای یک هزار و 900 مترمربع شامل 12 فضای آموزشی و 9 فضای اداری و کمک آموزشی است.

وی با بیان این‌که کارگاه، آزمایشگاه،‌ کتابخانه، نمازخانه و سالن اجتماعات از جمله فضاهای احداث شده در این مدرسه است، اضافه کرد: این واحد آموزشی به همت خانواده خیرساز مسعودیان و مشارکت اداره کل نوسازی و با اعتبار 9 میلیارد و 500 میلیون تومان احداث شده است.

وی ادامه داد: در ساخت مدرسه خیرساز مسعودیان، 8 میلیارد تومان از سوی دولت و یک میلیارد و 500 میلیون تومان نیز از سوی خیر هزینه شده است.

پورگلیان همچنین با اشاره به کلنگ زنی بزرگ‌ترین مجتمع استثنایی قم در منطقه پردیسان، گفت: این زمین به مساحت 2 هزار و 350 مترمربع و زیربنای حدود یک هزار و 580 مترمربع و شامل 12 کلاس درس و  2 کارگاه و آزمایشگاه و 13 فضای جانبی در 2 طبقه توسط خیر مدرسه‌ساز حاجیه خانم مسعودیان همسر حاج محمدعلی مسعودیان احداث خواهد شد. 

 نرخ باسوادی درمیان افراد غیر ایرانی مقیم قم 84 درصد است

 معاون سوادآموزی اداره کل آموزش وپرورش قم گفت: نرخ باسوادی در میان افراد غیر ایرانی مقیم این استان بیش از 84 درصد است و قم جز استان‌های برتر کشور در رابطه با سوادآموزی اتباع خارجی است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا قاسمی‌نیا  هفته گذشته درحاشیه کارگاه توانمندسازی آموزش دهندگان سوادآموزی طرح کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل درخانه معلم قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ بیان کرد: این طرح کاری مشترک میان کمیساریای سازمان ملل، وزارت کشور و نهضت سواد آموزی است که هر سال در ایران و به خصوص در استان قم اجرا می‌شود.

وی افزود: در طرح کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل که هدف آن آموزش گروه سنی بزرگسالان است، طی دوره جاری، 610 تن از اتباع افغانستانی مقیم استان قم در 43 کلاس و بهره‌گیری از 43 آموزش‌دهنده تحت تعلیم قرار گرفته‌اند.

آزادی 97 زندانی به مناسبت شهادت حضرت فاطمه(س)

دادستان عمومی و انقلاب قم گفت: دستور آزادی 97 نفر از زندانیان جرائم غیرخشن این استان به مناسبت شهادت حضرت فاطمه(س) و با هدف کاهش جمعیت کیفری زندانیان صادر شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن غریب در این زمینه افزود: پس از بررسی درخواست‌های زندانیان با اعطای مرخصی پایان حبس زندانیان واجد شرایط با استفاده از راهکارهای قانونی تخفیف و تعلیق مجازات، موافقت شد.

وی اضافه کرد: در راستای سیاست کاهش مجازات حبس افرادی که سابقه‌دار، مخل نظم و امنیت مردم و دارای جرائم خشن هستند، از تخفیف‌های قانونی بهره‌مند نخواهند شد.

پیش از این نیز دستور آزادی 39 نفر از زندانیان جرایم غیرخشن استان با استفاده از نهادهای ارفاقی به مناسبت هفته بسیج، 53 نفر به مناسبت ولادت امام حسن عسکری(ع)، 65 نفر نیز به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص)، 61 نفر به مناسبت اعیاد قربان و غدیر و 45 نفر به مناسبت دهه کرامت صادر شده بود.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/342712/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

داستانک/ شنوایی کم

انجام بزرگترین تونل نوری در بلوار پیامبر اعظم(ص)/جانمایی بیش از 200 المان شهری در قم

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم

بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه 1403

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

ایرانی‌ترین غیرایرانی

پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران

آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

برپایی نمایشگاه در خیال در قم

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

استاندار قم: ‌درآمدی عمده‌ای جز محل دریافت مالیات نداریم

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

25 درصد تخفیف پرداخت عوارض شهرداری قم تا پایان تیرماه

درخواست رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره قبرستان بقیع

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک