عصر قم

آخرين مطالب

مدیر موسسه پژوهشی امام خمینی (ره):

دفاع مقدس یکی از بهترین رسانه‌های صدور انقلاب است سیاسی

دفاع مقدس یکی از بهترین رسانه‌های صدور انقلاب است
  بزرگنمايي:

عصر قم - تهران- مدیر موسسه پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: اگر امروز بخواهیم فرمایش حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر صدور انقلابمان را محقق کنیم، یکی از بهترین رسانه‌ها، فرهنگ دفاع مقدس است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام شیخ محمود رجبی در دیدار مدیرعامل مجمع ناشران دفاع مقدس اظهار داشت: موضوع دفاع مقدس از جمله در حوزه‌ نشر گنجینه‌ پربهایی‌ است که هر قدر آبدیده ‌شود گوهرهای ناب جدیدی در آن کشف می‌گردد و زمینه‌های آن گسترده و جذاب‌تر می‌شود.
وی افزود: استقبال از کتاب‌های دفاع مقدس به خصوص مرهون جاذبه‌ درونی این آثار و مبتنی بر واقعیات عینی و ارزش‌های والای اسلامی‌ و انسانی‌ است. صرفاً هم جاذبه نیست، سازندگی‌ که این آثار دارد بی‌نظیر است. هر تحولی که بخواهد در جامعه رخ دهد نیازمند ارتقاء بعد معرفتی جامعه است و باید بینش‌های درست در جامعه نهادینه شود و نیز بعد انگیزش‌ها و ابعاد عاطفی آن و آثار دفاع مقدس هر دو را دارد.
مدیر موسسه پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: همه مفاسد، ناشی از خلا بعد معرفتی درست و بعد عاطفی صحیح ناشی می‌شود. آثار دفاع مقدس هم بعد معرفتی درست دارد و هم واجد بعد عاطفی سازگار با فطرت و فرهنگ دینی و ارزش‌های والای انسانی‌ است. بنابراین یک امری که به نظر می‌رسد بخصوص در نظام مقدس جمهوری اسلامی از رسالت اصلی نظام سرچشمه می‌گیرد؛ ترویج فرهنگ دفاع مقدس و از جمله نشر آثار دفاع مقدس است که مجمع ناشران دفاع مقدس در پی چنین رسالتی است، باید تقویت شود و هم فراگیر باشد و به لحاظ مخاطب همه‌ سطوح جامعه را فرابگیرد؛ نشر دفاع مقدس ویژه گروه خاصی نیست. از کودکان تا نخبگان و فرهیختگان باید با این فرهنگ آشنا شوند؛ حیات طیبه‌ای که نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌خواهد محقق کند باید با فراگیری اینچنینی باشد.
حجت الاسلام رجبی افزود: بعد جهانی آن بسیار مهم است. ما اگر امروز بخواهیم فرمایش حضرت امام (ره) مبنی بر صدور انقلاب را محقق کنیم، یکی از بهترین رسانه‌ها، فرهنگ دفاع مقدس است. البته موضوع دولت‌های مستکبر و مزدوران استکبار امر جداگانه‌ای است، ولی مردم و ملت‌ها طبق آن فطرت پاکشان تشنه‌ این مطالب‌اند. می‌دانیم غربی‌ها رمان‌هایی نوشته‌اند که فاقد محتواست ولی به لحاظ هنریکاری کرده‌اند که قدرت جذب دارد تا حدی که در کشور ما هم برخی از این رمان‌ها جا پیدا کرده است. اگر ما بتوانیم این محتوای غنی دفاع مقدس را در قالب بسیار جذاب و مترقی عرضه کنیم مطمئناً همه‌ فرهنگ‌های دیگر را تحت الشعاع قرار می‌دهد. 
وی گفت: غلبه مکتب اسلام بر همه‌ مکاتب به عنوان رسالت پیامیر و فرموده قرآن، بدون شک فرهنگ دفاع مقدس چنین ظرفیتی را دارد. و اگر در عرصه‌ بین‌الملل پشتیبانی‌های لازم و کار بشود در واقع ما توانسته‌ایم زمینه‌ساز حکومت جهانی حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) شویم. آنقدر ظرفیت این حوزه بالاست و آنقدر تنوع دارد و غنی هست که هرگروه و پیرو هر مکتبی را می‌تواند جذب کند. لذا به نظر باید در محتوا هم فراگیری را لحاظ کنیم. خانواده‌های شهدای ما، خانواده‌های جانبازان و ایثارگران ما ناگفته‌هایی دارند که باید ثبت شود و واقعاً هم اینها زندگی‌سازند، واقعاً انسان‌ساز هستند.
حجت الاسلام رجبی ادامه داد: آن طرف قضیه هم در داخل کشور، شهرداری‌ها، باید به گونه‌ای عمل کنند که هرچه نگاه می‌کنید جلوه‌ این حضور باشد. شهدای ما، زندگی آنها، ارزش‌های آنها و خصلت‌های آن‌ها دیده شود. گاهی یک جمله‌ یک شهید می‌تواند ده‌ها نفر را متحول کند. شهرداری‌ها باید این را جزء رسالت خودشان بدانند که شهدا حضور داشته باشند. معتقدیم اگر شهیدان زنده هستند - که واقعاً هم زنده هستند- خودمان هم یک وظیفه داریم که اینها را زنده نگه داریم. بدانیم اگر ناسپاسی کردیم از حیات شهدا محروم خواهیم ماند. آنها حیاتشان را دارند، ولی جامعه‌ ما محروم می‌شود. این کاری است که وظیفه‌ همه‌ ماست. شهرداری‌های ما بخصوص در کلانشهرها باید یک واحدی برای این امر تشکیل دهند و در سایه‌ او شهر را واقعاً شهر شهدا، جبهه و دفاع مقدس کنند.
مدیر موسسه پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: یک نقش مهم این نمادها و آثار، این است که نسل آینده ما را رشد می‌دهد و این خیلی مهم است. دشمنان می‌دانند که این چه نقشی دارد و هم برای تخریب و تحریف و به فراموشی سپردنش برنامه‌ریزی دارند و در پی آن هستند تا مدتی بگذرد و افراد نسبت به آن بیگانه و غافل شوند. حتماً دشمنان ما برنامه‌ دارند. ما باید تمام تلاشمان را به کار ببندیم، کارهای آنها را رصد و سپس مقابله و برنامه‌ریزی کنیم. 
معرفی اسلام در برنامه دوازده‌وجهی
حجت الاسلام رجبی با ذکر بیاناتی از علامه مصباح یزدی (ره) گفت: علامه مصباح زمانی فرمودند ما اسلام را باید در یک برنامه 12 وجهی معرفی کنیم. یک نگاه باید داشته باشیم به شیعیان، یک نگاه به مسلمانان از هر فرقه‌ای که هستند، یک نگاه به پیروان ادیان، یک نگاه هم به خارج از اینها، ملحدین؛ می‌فرمودند ما برای هرکدام از اینها، در سطح توده مردم، در سطح قشر تحصیل‌کرده و متفکرین باید متنی برای معرفی اسلام داشته باشیم. واقعاً ما و مسئولان ما در جبهه معرفی دفاع مقدس در ابعاد مختلفش یک نگاه جامع اینچنینی باید داشته باشیم.
وی افزود: بحمدلله این دولت مردمی است اما به نظر باید تنبه و تذکر داده شود از طرق مختلف. این کار شما کار درستی است یعنی شما از همه بخواهید، از حوزه‌های علمیه، مراکز آموزشی و از هر نهاد و سازمانی که متولی فرهنگ است، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، شهرداری‌ها و امثال اینها تا این رسالت خود را بتوانند احساس کنند. آئین‌نامه‌ها و اساسنامه‌های متعددی نوشته شده ولی مهم این است که آن مسئول این موضوع برایش جا بیفتد و ضرورتش را احساس کند، آن موقع پای کار می‌آید. حال اگر آن احساس را نداشته باشد اصلا غافل می‌شود حتی اگر مخالفتی نداشته باشد.
مدیر موسسه پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: آثار دفاع مقدس، سبک زندگی اسلامی و مسئله باقی ماندن روحیه و منش انقلابی مورد تاکید رهبری طی سال های اخیر را تضمین می‌کند. یعنی حال و هوای جبهه‌ها به یک معنا حال و هوای عاقلانه، سبک زندگی و همان الگوی جامعه اسلامی است. خود دفاع مقدس هم اینطور بود. بنابراین اگر ما بخواهیم آن روحیه انقلابی سبک زندگی اسلامی رواج یابد راهش همان تقویت این ابعاد است. شهدا آنقدر گردن ما حق دارند که اگر تمام هستی‌مان را هم بدهیم کم دادیم. آنها همه چیزشان را دادند. حالا اینکه کسی از اینکه وقتش را بگذارد، از حیثیتش بگذرد کوتاه بیاید بی انصافیست. 
حجت الاسلام رجبی از آمادگی همکاری موسسه پژوهشی امام خمینی (ره) با مجمع ناشران دفاع مقدس در زمینه های مد نظر خبر داد.
مدیرعامل مجمع ناشران دفاع مقدس نیز در این دیدار ضمن ذکر و یاد علامه مصباح یزدی (قدس سره) به معرفی مجمع، اهداف، سیاست‌ها و فعالیت‌های آن پرداخت.
امیرشهریار امینیان با تأکید بر اهمیت رسیدگی به امور ناشران این حوزه و نقش ایشان در توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس، ظرفیت‌ها و انگیزه‌های انقلابی این ناشران را برشمرد.
وی با اشاره به برنامه‌های مجمع طی سال‌های اخیر، گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی مجمع در داخل و خارج از کشور را ارائه کرد و با توجه به مطالبه‌ مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت تولید صدبرابری، نهضت ترجمه و رشد کیفی آثار، ضمن برشمردن آمار تولید نشر دفاع مقدس و تعداد ناشران فعال این حوزه، ضرورت تسریع و توسعه این روند را لازم دانسته و خواستار اهتمام جدی و حمایت فعالانه نهادهای فرهنگی اجتماعی کشور بخصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما شد.
برچسب‌ها
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دفاع مقدس محمدتقی مصباح یزدی مجمع ناشران انقلاب اسلامی

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/340681/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تسلیت رئیسی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

مبارزات آیت الله کاشانی علیه رژیم صهیونیستی + موشن گرافیک

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

لحظات حساس از نجات نوزاد ٣ روزه توسط اپراتور هلال احمر قم + فیلم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

برگزاری رویداد استارتاپی شتاب در قم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

تقویم و اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

آیت الله رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد بازدید کرد

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف

روستای فردو از افتخارات استان قم است

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

پیکر مادر شهید «حسن محمدی» به خاک سپرده شد

اجتماع مردم قم در حمایت از اجرای طرح حجاب و عفاف

اگر این علائم را در چشم دارید نگران باشید

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

فک پلمب چاه‌های مسدود شده شهرداری قم

پورعباس: کنکور در سلامت کامل برگزار شد

لحظات حساس از نجات نوزاد سه روزه توسط اپراتور هلال احمر

رادان: تمام آبرویمان را برای دین و ارزش‌های اسلامی می‌گذاریم و از این راه عقب‌نشینی نخواهیم کرد

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

برگزاری همایش ائمه جماعات استان قم

مرگ دردناک مرد تبریزی زیر چرخ های قطار مسافربری

اقدام شیطانی مرد شیاد به زنان در نقش شرکت در مراسم ترحیم