عصر قم

آخرين مطالب

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

جایگاه والای امامزاده موسی مبرقع(ع) در بین اهلبیت عصمت و طهارت سیاسی

جایگاه والای امامزاده موسی مبرقع(ع) در بین اهلبیت عصمت و طهارت
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم- استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امامزاده موسی مبرقع (ع) جایگاه والایی در بین اهلبیت داشتند، گفت: ایشان چشمه ای از علوم کوثر فاطمی بود.

عذرا علوی در گفتگو با خبرنگار مهر ، به مناسبت رحلت موسی مبرقع (ع) بیان کرد: موسی مبرقع (ع) در شهر مدینه به دنیا آمدند. ایشان در دامن مادری پاک و باتقوا بانو سمانه مغربی و در سایه سار پدر بزرگوارشان امام جواد (ع) و برادر گرامی امام هادی (ع) دوران کودکی را سپری کردند. ایشان در خانواده علم و امامت و معدن فضائل و مکارم به کمالات علمی و معنوی بالایی رسیدند.
وی در زمینه اعتمادی که امام جواد (ع) به موسی مبرقع (ع) داشتند افزود: موسی مبرقع (ع) از نظر تقوای الهی، پرهیزکاری و امانتداری نزد پدر بزرگوارشان امام جواد علیه السلام شناخته شده بودند تا جایی که پدر بزرگوارشان پس از امام هادی علیه السلام موسی مبرقع (ع) را به نمایندگی خودشان متولی موقوفات مردم قرار دادند و با این عمل اعتمادشان را به فرزندشان و مراتب علمی، عدالت و تقوای آن بزرگوار را به همگان آشکار ساختند. حضرت پس از شهادت پدر بزرگوارشان از محضر برادر گرامیشان امام هادی (ع) بهره‌ها گرفتند و آن حضرت را «نفسی انت » جانم به فدایت خطاب می‌کردند.

عصر قم


استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به هجرت پر خیر و برکت این امامزاده به قم و اینکه چرا به ایشان مبرقع می‌گویند تصریح کرد: موسی مبرقع (ع) در سال 256 هجری قمری به قم مهاجرت کردند و در روایتی آمده به علت اینکه شناخته نشوند رو بند به صورت می‌بستند و در روایت دیگری ذکر شده چهره‌ای جذاب و زیبا داشتند به طوری که از مسیری اگر عبور می‌کردند مردم دست از کسب و کارشان بر می‌داشتند و نظاره گر چهره زیبایشان می‌شدند. به همین جهت حضرت پوشیه یا برقع می‌زدند لذا بزرگان عرب قم نسبت به ایشان حساسیت نشان دادند و مانع از سکونت ایشان در قم شدند. بنابراین حضرت به کاشان مهاجرت می‌کنند.
مبلغ حوزه ادامه داد: حاکم و مردم کاشان استقبال گرمی از حضرت به عمل آوردند. پس از گذشت مدتی مردم قم به جایگاه ویژه موسی مبرقع (ع) پی بردند؛ لذا به اصرار مردم و علمای قم به این شهر بازگشتند و در بین مردم و علما محبوبیت خاصی پیدا کردند.
وی تاکید کرد: موسی مبرقع (ع) در میان مردم قم از چند جهت دارای محبوبیت و اعتبار بودند ایشان معصوم زاده بودند. آن بزرگوار چشمه‌ای از علوم کوثر فاطمی بود که تفسیر قرآن و احادیث را به طور مستقیم از امام معصوم معدن علم الهی نقل می‌کرد. همچنین چهره‌ای جذاب و زیبا داشتند و در روایتی به ایشان لقب یوسف آل محمد دادند.
استاد حوزه و دانشگاه در مورد عنایت خاصی که مراجع تقلید و علما به موسی مبرقع (ع) داشتند و مردم را تشویق به زیارت ایشان می‌کردند گفت: حضرت در نزد علما و بزرگان شیعه و مراجع تقلید به عنوان یک امامزاده عظیم الشان که دارای فضائل و مکارم بودند جایگاه خاصی داشتند؛ به طوری که آیت الله بهجت می‌فرمودند: اگر کسی خدمتی به موسی مبرقع (ع) کند مورد عنایت اهل بیت به ویژه امام جواد (ع) و امام رضا (ع) قرار می‌گیرد.

عصر قم


علوی توسل به امامزاده را جهت رفع مشکلات بسیار نافذ دانست و تاکید کرد: آیت الله بهجت در مورد توسل می‌فرمودند زیاد به زیارت امامزاده‌ها بروید چون هر کدام از آنها مانند میوه‌هایی هستند که هر کدام ویتامین خاصی دارند. خواص و آثاری دارند. یکی از اولیا الهی نقل می‌کند شبی در عالم رؤیا امام رضا (ع) را دیدم. ایشان از مردم گلایه کردند و فرمودند به مردم بگویید چرا به زیارت نواده من موسی مبرقع (ع) نمی‌روند. این نشان دهنده جایگاه والای ایشان حتی پس از رحلت یا شهادتشان در نزد اهل بیت (ع) است.
استاد حوزه به توطئه ای که عباسیان جهت ترور شخصیتی موسی مبرقع (ع) تدارک دیده بودند اشاره کرد و افزود: در زمان امام هادی شخص فاسقی به نام یعقوب یاسر که ساقی میخانه متوکل عباسی و محبوب دربار بود با جعل حدیثی از امام هادی (ع) سعی کرد تا شخصیت عظیم موسی مبرقع (ع) را در عالم اسلام خدشه دار کند.
وی گفت: این توطئه ناجوانمردانه در حالی صورت گرفت که حضرت بازوی ولایت و امامت برادرشان امام هادی علیه السلام بودند. با سفرهای تبلیغی و هجرت‌های الهی می‌توانستند بخش‌های عظیمی از عراق، ایران و دیگر کشورهای منطقه را تحت تأثیر جامعیت علمی و معنوی خویش قرار دهند و عموم شیعیان را در یاری رساندن به امام هادی (ع) جهت زمینه سازی برای استقرار حکومت اهل بیت استوار و ثابت قدم قرار دهند. این جنگ تبلیغاتی و ناجوانمردانه که با هدف از کار انداختن بازوان ولایت و امامت بود در واقع هدفشان کاستن اعتبار حضرت در سفرهای تبلیغاتی شأن بود. این ترور شخصیت تا حد بسیاری توانست جامعه شیعه را تحت تأثیر و موسی مبرقع (ع) را در حصار غربت و مظلومیت قرار دهد. در مجموع دربار عباسی در اجرای نقشه پلید و شیطانی خودش در توطئه ترور شخصیت ایشان به موفقیت‌هایی رسید تا جایی که آثار آن تبلیغات سو و مسموم تا عصر حاضر نیز ادامه پیدا کرد و غربت و مظلومیت آن حضرت را دو چندان کرد.
وی با توجه به کتاب‌هایی که بعدها جهت رد این اتهام به حضرت توسط عالمان شیعه چاپ گردید، تصریح کرد: بعدها علامه مجلسی و آیت الله خویی یعقوب یاسر که ساقی میخانه متوکل عباسی بود را جعل کننده حدیث مطرح کردند و او را مردی مجهول الهویه خواندند. همچنین حاج سید علی کشمیری با تألیف کتاب جداگانه ای درباره شخصیت والای حضرت موسی مبرقع (ع) بر نظرات علما صحه گذاشته و آن مرد فاسق و فاجر را رسوا کردند.

عصر قم


عذرا علوی با اشاره به رحلت موسی مبرقع (ع) افزود: حضرت پس از عمری تحجر و خدمت و تبلیغ علوم اهل بیت در شب چهارشنبه اواخر ربیع الثانی سال 296 هجری قمری در قم وفات یافتند و در مکان فعلی در منزل محمد بن خالد اشعری از اصحاب امام رضا (ع) مدفون شد. در مورد رحلت و شهادت ایشان دو روایت مختلف وجود دارد که روایتی می‌گوید ایشان توسط مأموران عباسی در خانه خودش کشته و به شهادت رسیدند و روایت دیگر ی می‌گوید در سن 82 سالگی در قم رحلت فرمودند. هر دو روایت تا حدودی اعتبارش در یک حد است آنچه مسلم است بزرگوارانی که همواره در راه علم و تبلیغ دین هستند، حتی اگر به مرگ طبیعی هم بمیرند شهید محسوب می‌شوند.
وی ادامه داد: بعد از اینکه موسی مبرقع (ع) در منطقه فعلی قم که واقع در خیابان شهید دل آذر است به خاک سپرده شد دختران و بستگان ایشان که پس از اقامت حضرت در قم آنها نیز وارد قم گردیده بودند، پس از وفاتشان در جوار حضرت به خاک سپرده شدند. بعدها یکی از نوادگان ایشان به نام احمد بن محمد (ع) نیز در کنار ایشان دفن گردید. درواقع کنار قبر شریف موسی مبرقع (ع) چهل تن از اهل بیت و نوادگان ایشان به مرور زمان دفن گردیدند. همه آن بزرگواران از مقام علمی و تقوای بالایی برخوردار بودند و از این رو آنها را چهل اختران نامیدند و محل مرقد مطهر آنها در قم معروف به چهل اختران گردید که لازم به ذکر است در همان مکان، بقعه امامزاده زید از فرزندان امام سجاد (ع) نیز واقع شده است.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/340672/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است

بیت مرحوم آیت الله کاشانی بیانیه صادر کرد +جزئیات

مقامات ایالت سند در دیدار آیت الله رئیسی: تنبیه رژیم صهیونیستی از سوی ایران بر عزت و عظمت جهان اسلام افزود

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

آغاز ساخت 600 واحد مسکونی ویژه کارکنان دادگستری قم

بی توجهی دامداران و افزایش سرقت احشام در قم

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی است

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

پیام تشکر بیت آیت الله امامی کاشانی ازرهبر معظم انقلاب وآحاد مردم

پیام تشکر بیت آیت‌الله امامی کاشانی از رهبر انقلاب و آحاد مردم

دکتری افتخاری دانشگاه کراچی به آیت‌الله رئیسی اعطا شد

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

وقوع آتش سوزی مهیب یک کارخانه در قم (فیلم)

راه‌اندازی چهارمین قطار مسافربری قم ـ مشهد

کشف حدود 88 کیلوگرم تریاک با تلاش پلیس قم

انواع شیرخشک در تمام داروخانه‌های قم موجود است

کشف محموله تریاک در پوشش بار هندوانه در قم

ماجرای تجمع مردم در مقابل فرمانداری بندرعباس چه بود؟

چند درصد ایرانی‌ها «مسافرت» می‌روند؟

باران سنگین و وقوع سیلاب در شهرستان دلیجان

هشدار باران شدید در 21 استان

اگر قصد باروری دارید این خوراکی ها را حتما بخورید

چهار کشته و 10 مفقودی در حادثه سیل جنوب چین

2 عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند

آیت‌الله گرامی در گفت و گو با جماران: یکی از عوامل مهم لغو رفراندوم اصلاحات ارضی از سوی شاه اعتراض آیت الله بروجردی بود/ مقام ایشان در بُعد معنوی بسیار بالا بود ولی مثل بسیاری از مدعیان امروزی نبود که خود را مطرح کند

آیت‌الله رئیسی وارد قلب اقتصادی پاکستان شد

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

راه‌اندازی چهارمین قطار قم_مشهد با تکیه بر توان تولید داخل

سند چشم‌انداز بلندمدت در حوزه گردشگری قم طراحی شود

مهار آتش‌سوزی گسترده کارخانه پارافین شهرک صنعتی شکوهیه قم

آغاز ثبت‌ سفارش کتاب‌های درسی از فردا

چرا پاهایمان خواب می‌رود و گزگز می‌کند؟

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

نجات جان 23 نفر در حادثه آتش‌سوزی آپارتمان 6 طبقه در قم/مصدومیت آتش‌نشان قمی

نجات 23 نفر در حادثه آتش‌سوزی آپارتمان 6 طبقه در قم

کمبود 1000 نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان قم

دستگیری اولین سارقی که با پابند الکترونیکی قصد سرقت داشت!

آخرین وضعیت بازگشایی راه‌های سیل‌زده

چهارمین قطار مسافربری قم ـ مشهد راه‌اندازی شد

ورزش عصرگاهی برای افراد چاق مفیدتر است

مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می شود

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

قبل از ورزش غذا بخوریم یا بعد از ورزش؟

آیت‌الله رییسی به کراچی رفت

تأکید آیت‌الله نوری همدانی بر توجه به تفسیر قرآن