عصر قم

آخرين مطالب

از سوی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم:

جزئیات جشنواره ملی مهدویت تشریح شد/ ریز موضوعات و جوایز فرهنگی

جزئیات جشنواره ملی مهدویت تشریح شد/ ریز موضوعات و جوایز
  بزرگنمايي:

عصر قم - علی حسینی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم و دبیر سومین جشنواره ملی مهدویت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: پیشینه باور به مهدویت به معنای اعتقاد به یک نجات بخش است که در آخرالزمان برای نجات و رهایی انسان‌ها از درد و رنج و برقراری صلح و عدالت ظهور خواهد کرد و در ادیان و مکاتب مختلف با آیین‌ها و فرهنگ‌های متفاوت، نگاه و اعتقاد به منجی موعود به اَشکال و صور گوناگون و متنوعی مطرح شده است همانطور که در دین هندو کالکا و در مسیحیت فارقلیط را منجی موعود می‌دانند.
وی با بیان اینکه در حوزه تفاسیر قرآنی هم برخی محققین 250 آیه از آیه‌های قرآن را مرتبط با حوزه مهدویت می‌دادند یادآور شد: مفسرین شیعه دو دسته از آیات، آیاتی که بر ضرورت وجود امام تأکید دارد و آیاتی که بشارت به حکومت صالحین و مؤمنین می‌دهد همچون آیه 105 سوره انبیاء و آیه 5 سوره قصص را مرتبط با مسائل مهدویت می‌دانند.
حسینی با اشاره به اینکه مهدویت در روایات شیعی جایگاه مختلفی دارد، بیان کرد: برخی از راویان تا شش هزار حدیث را در خصوص شخصیت امام و منتظران ایشان، ارزش و فضلیت انتظار و نشانه‌های ظهور نقل کردند تا جایی که در اعتقادات شیعه انتظار فرج از مهم ترین اعمال در عصر انتظار به شمار می‌آید.
دبیر سومین جشنواره ملی مهدویت ادامه داد: باور به مهدویت اثرات و نتایج مختلفی در جامعه به لحاظ فردی و جمعی دارد و مهم ترین آن امید به آینده روشن و غایت مندی زندگی است.
حسینی اضافه کرد: منجی موعود در طول زمان تسکین دهنده دردها و امید مظلومان و با توجه به آیات و روایات هویت شیعه بوده و البته با توجه به حضور اقوام مختلف، هویت ایرانی هم در بحث مهدویت مطرح است و در باورهایی که باعث اتحاد ملی می‌شود دو اصل مهم داریم که یکی امام حسین(ع) و واقعه کربلا و اصل دیگر مهدویت است.
وی در خصوص برگزاری جشنواره مهدویت تصریح کرد: با توجه به اهمیت شناخت مهدویت و ضرورت پاسداشت این رکن رکین اعتقادی و برای به منصه ظهور رساندن نقش فرهنگی و هنری این حوزه در جامعه به اشکال مختلف باید در قالب های هنری، ادبی در فضاهای مذهبی، علمی و عموم جامعه به نمایش گذاشت و از طرفی جشنواره‌ها می‌توانند باز تولید غنی را در ایده پردازی، خلاقیت و تولید محصولات نوآورانه در حوزه ترویج فرهنگ مهدویت با توجه به خلاء‌های جدی آن داشته باشند از همین رو یکی از بخش‌های اصلی جشنواره امسال به ایده پردازی پرداخته است.
حسینی هدف از برگزاری جشنواره ملی مهدویت را یک موج جدید و کاملا هدایت شده از سمت نهادهای علمی، حوزوی و فعالان جدی در عرصه مهدویت دانست و عنوان کرد: با توجه به حضور و همکاری مسجد مقدس جمکران به عنوان مرکز فعالیت‌های مهدوی و قطب مهدویت در جهان اسلام و مرکز تخصص مهدویت در کنار نهادهای دانشگاهی همچون جهاد دانشگاهی، وزارت علوم، دانشگاه آزاد و علمی- کاربردی و نهادهایی مانند بنیاد نخبگان و پارک علم و فناوری که امسال وارد جشنواره شدند ضمن برگزاری یک جشنواره فرهنگی و هنری دعوتی از صاحبان هنر، ادب، ایده و خلاقیت است که برای بهتر اندیشیدن در حوزه مهدویت و توسعه فرهنگ متعالی مهدویت در جامعه کمک کنند.
وی خاطرنشان کرد: محور اصلی سومین جشنواره ملی مهدویت با مشورت در هیئت اندیشه ورز و همفکری با دوستان مسجد مقدس جمکران گفتمان سازی مهدویت با تکیه بر موعود یاوری با نگاه علمی و به دنبال ایجاد یک موج تبلیغ و ترویج معارف مهدوی و فرهنگ انتظار در جامعه دانشگاهیان در قالب یک طرح ملی خواهد بود.
حسینی در خصوص دیگر بخش های جشنواره مهدویت گفت: بخش هنری سومین جشنواره ملی مهدویت شامل عکس و پادکست است که در بخش عکس علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را با موضوعاتی مانند اجتماعات مهدوی(اجتماعات مسجد مقدس جمکران، برگزاری جشن‌های خانگی با محوریت امامت امام زمان(عج)، مناسک مهدوی، فضاسازی مهدوی است و در بخش پادکست نیز هنرمندان می‌توانند آثار خود را با موضوعاتی چون عاشقانه‌ها با امام زمان (عج)، آوای انتظار و خلاصه سازی کتاب‌ها یا مباحث مهدوی آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
وی ادامه داد: در بخش ادبی جشنواره، علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در بخش شعر با قالب آزاد و قطعات ادبی و دلنوشته با موضوع عدالت خواهی، امیدآفرینی، آینده روشن و اشعار انتقادی نسبت به خلأهای حضور امام زمان(عج) در جهان و دنیای مادی امروز به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند که باید کلیه آثار الزاماً به صورت تایپ شده باشد و تعداد اشعار ارسال شده حداکثر 5 اثر برای هر شرکت کننده می‌باشد.
دبیر سومین جشنواره ملی مهدویت متذکر شد: در بخش ایده پردازی این جشنواره موضوعات کلی در نظر گرفته شده که همه اقشار جامعه و در هر رده سنی و با هر سطح سواد و دغدغه مندی می‌توانند ایده های نوآورانه، تولیدات و محصولات نوآورانه در زمینه تبلیغ و ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار، توسعه گفتمان موعودیاوری را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
حسینی کتابخوانی را بخش چهارم جشنواره ملی مهدویت عنوان کرد و گفت: علاقه‌مندان در این بخش با مطالعه کتاب «شهدا بهترین الگوی منتظران» در مسابقه شرکت می‌کنند که هر شرکت کننده می تواند علاوه بر شرکت در بخش‌های دیگر جشنواره در بخش کتابخوانی شرکت کند.
وی با بیان اینکه مهلت ارسال آثار تا 22 بهمن خواهد بود و اختتامیه جشنواره در اسفند برگزار می‌شود، اظهار کرد: علاقه‌مندان برای شرکت در جشنواره و ارسال آثار و کسب اطلاعات بیشترمی‌توانند به وبسایت جشنواره ملی مهدویت به آدرس mahdaviatfest.ir مراجعه کنند از طریق ادمین تلگرام به آدرس Mahdaviyatfest_admin، یا ادمین ایتا به آدرس Mahdaviyatfest و شماره واتساپی 09222120313 ارتباط بگیرند.
حسینی تأکید کرد: آثار ارسالی به جشنواره یک شناسنامه اثر نیاز دارد که شامل مشخصات صاحب اثر است همچنین شرکت در همه بخش ها برای یک نفر آزاد است امّا حداکثر ارسال آثار برای هر شرکت کننده 5 اثر می‌باشد.
دبیر سومین جشنواره ملی مهدویت در خصوص جوایز نفرات برگزیده جشنواره بیان کرد: در بخش عکاسی 30,000,000 ریال برای بهترین اثر و 10.000.000 ریال برای اثر شایسته تقدیر، در بخش پادکست 20.000.000 ریال برای بهترین اثر و 10.000.000 ریال برای اثر شایسته تقدیر، در بخش شعر 20.000.000 ریال برای بهترین اثر و 10.000.000 ریال برای اثر شایسته تقدیر، در بخش قطعات ادبی 20.000.000 برای بهترین اثر و 8.000.000 برای برای اثر شایسته تقدیر، در بخش ایده پردازی و نوآوری برای سه نفر اول 20.000.000 ریال، و در بخش کتابخوانی برای 10 نفر از برگزیدگان 3.000.000 ریال و جوایز غیر نقدی نفیس در نظر گرفته شده است.
وی در پایان با اشاره به برگزاری کارگاه‌های تخصصی در حوزه خلاقیت و ایده پردازی افزود: در بخش عکاسی فتوواک و فتوماراتن را در نظر گرفتیم که در این خصوص باید از مسجد مقدس جمکران، پارک علم و فناوری و بنیاد نخبگان استان تشکر کنیم همچنین برگزاری محفل شعر، نقد فیلم و بازی، برگزاری کارگاه معارف مهدوی، نشست تخصصی در موضوع مهدویت، شبهات و تحریفات، تدوین خروجی جشنواره در قالب محتوای دیجیتال، نمایشگاه مهدوی و باشگاه دانشجویان مهدوی از جمله برنامه‌هایی است که در حاشیه این جشنواره برگزار می‌شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/340476/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیت الله خامنه ای : برخی توصیه می‌کنند یک خواسته آمریکا را قبول کنید تا مشکل حل شود / تحریم‌ها موجب شکوفایی استعداد‌ها شده

آیت الله خاتمی خطیب این هفته نماز جمعه تهران

رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت الله خاتمی، خطیب این هفته نماز جمعه تهران

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

اجازه تصمیم‌گیری نادرست در حوزه طرح جامع شهر قم را نمی‌دهیم

فروش گوشت لاکچری در قم ممنوع شد

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان

105 هکتار از بیابان‌های قم کانون تولید ریزگرد شده‌است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

مدت زمان عمل لازک چشم

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

نگاهی به زندگی پربرکت آیت‌الله العظمی بروجردی

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

80 درصد از نقاط آبگیر شهر قم شناسایی و رفع معضل شد

عملیات اجرایی منوریل قم پس از 10 سال توقف آغاز می‌شود

توماج صالحی به اعدام محکوم شد

دستگیری اراذل و اوباش شمشیر به دست تهرانپارس

تصویری حیرت انگیز از فرود ناموفق یک بوئینگ!

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت به‌ کار خود ادامه خواهد داد

عوارض خطرناک کبد چرب

استقبال رسمی رئیس جمهور سریلانکا از آیت‌الله رئیسی

ما دو جور بخشنده داریم!

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

برگزاری همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم

تهیه 3000 سند کاداستر برای املاک شهرداری قم

آغاز عملیات تکمیل مونوریل قم همزمان با دور دوم سفر رییس جمهور

تخلیه آب در کاشان همچنان ادامه دارد/آسیب به قنوات اردستان

مسیر فعلی مونوریل قم توجیه ترافیکی ندارد

از برگزاری اجلاسیه سراسری روسای شوراهای اسلامی کشور تا تدوین شناسنامه باغ‌های شهر قم

فرمانده فراجا: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای طرح نور وجود ندارد

آموزش هوش مصنوعی به دانش‌آموزان مناطق محروم

آمار مهاجرت به استان‌های شمالی کشور طی دو سال اخیر

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می‌گیرند؟/ شایع‌ ترین بیماری های اورولوژی در کشور

مراقبت های بعد از عمل چشم

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

قم میزبان اجلاسیه سراسری روسای شوراهای اسلامی می‌شود

نگرانی از ریزش دیوار قلعه بلقیس؛ دومین بنای خشتی ایران

بازداشت عامل جنایتکاری که با اخاذی و تهدید خانم‌ها را مجبور به توزیع مشروبات الکلی می‌کرد!

وکیل مدافع: توماج صالحی به اعدام محکوم شد

فیزیوتراپی برای چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

آیت الله جوادی آملی: بهشت و جهنم محصول کار ما در همین دنیاست