عصر قم

آخرين مطالب

همایش «علم حکمرانی و حکمرانی عالمانه» در قم برگزار شد علمی

همایش «علم حکمرانی و حکمرانی عالمانه» در قم برگزار شد
  بزرگنمايي:

عصر قم -

عصر قم


به گزارش خبرگزاری فارس از قم، همایش «علم حکمرانی و حکمرانی عالمانه» اندیشکده‌ها در افق 1404 و اختتامیه رویداد دین و حکمرانی عصر پنحشنبه با حضور جمعی از اساتید، نخبگان و اعضای اندیشکده‌های حوزوی و دانشگاهی در سالن همایش‌های دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در ابتدای این همایش عنوان کرد: هدف ازبرگزاری چنین هم‌اندیشی‌های پژوهشی حوزوی این است که کمبودها بیان، مسائل بررسی و جنبه های مختلف پژوهشی به روزرسانی شود.
وی مسئله محوری را در پایان‌نامه‌های سطح چهار حوزه‌های علمیه اصل مهمی دانست و گفت: با این وجود تعداد بسیار کمی از پایان‌نامه‌ها به موارد اولویت‌داری که توسط معاونت پژوهش حوزه‌ها تعیین شده است نزدیک هستند و در بین همین‌ تعداد محدود هم فاصله معناداری با نقطه کانونی موضوعات وجود دارد.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه اذعان کرد: حوزه از دستاورد نهایی تحقیقات اندیشکده‌هایی که منتخب هستند و وزانت علمی دارند حمایت می‌کند.
حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی بیان کرد: معاونت پژوهش حوزه‌ها علاوه بر دنبال کردن آموزش 500 مدرسه، برگزاری جشنواره‌ها، نشست‌های تخصصی و ... را نیز در بر می‌گیرد.
وی نیازمحوری را مهم‌ترین اصل در اقدامات پژوهشی دانست و گفت: شکل‌گیری رویداد دین و حکمرانی نیز به همین منظور صورت گرفته و حوزه برای خدمت رسانی به جامعه این رویداد را پیگیری کرده است.
حوزه باید بر فراز برنامه هفتم قرار گیرد
سید محسن دهنوی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این همایش بیان کرد: پس از ریل‌گذاری مجلس برای کشور، نهایت کار شورای نگهبان در زمینه دینی‌سازی قوانین این است که اگر خلاف مسائل اسلامی باشد مغایرت آن را اعلام می‌کند و کاری به این مسئله ندارد که قوانین در اصل منشایت دینی دارند یا نه.
وی تشریح کرد: شکل‌گیری منشایت دینی قوانین کار حوزه است که باید برای منشایت‌سازی دینی این قوانین تلاش کند و برنامه ارائه دهد.
عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: طی سال‌های اخیر اتفاقات بسیار خوبی در زمینه پژوهشی اندیشکده‌های حوزوی شکل گرفته است که بسیار امیدوار کننده است.
دهنوی مطرح کرد: نسبت فتوا با قانون یکی از مسائل بسیار مهمی است که در پژوهشکده‌های حوزوی مورد بررسی قرار گرفته است چرا که گاهی قوانین جامعه با فتوای مراجع مغایرت دارد.
وی ادامه داد: در برخی موارد نهادهای غربی با اندکی تغییر شکل در جامعه اسلامی جای گرفته‌اند و در حال فعالیت هستند مانند بانک‌ها و بیمه‌ها.
عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به یکی از موارد مغایرت قوانین با فتوای مراجع افزود: از سویی گفته می‌شود دریافت جریمه دیرکرد وام‌ها از نظر اسلامی مشکل دارد و از سویی بانک‌ها می‌گویند اساس شکل‌گیری و فعالیت بانک بر همین استوار است و تا زمانیکه برنامه و راهکار جایگزین ارائه نشود نمی‌توان اصلاحی انجام داد که این اصلاح نیازمند فعالیت اندیشکده‌ها است.
دهنوی یکی از نیازهای مهم دیگر را قرار گرفتن حوزه بر فراز برنامه هفتم دانست و گفت: حوزه باید در جریان برنامه هفتم ریل‌گذاری کند تا مجلس بر اساس آن قانونگذاری کند؛ مجلس آماده قانونگذاری بر اساس ریل‌گذاری حوزه است، آیا حوزه هم آمادگی ورود به این عرصه را دارد؟
حوزه باید جلوتر از جامعه حرکت کند
دهنوی با تاکید بر اینکه نقش آفرینی حوزه در زمینه ریل‌گذاری برنامه هفتم باید به صورت کامل از ابتدا تا انتها باشد تصریح کرد: حوزه باید برنامه جامع برای هر مورد ارائه دهد و نباید به اشاره‌های مختصر به چند مورد جزیی اکتفا کند چرا که در این صورت امکان ترتیب اثر دادن وجود ندارد.
عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: با توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر مدون‌سازی فضای مجازی تصمیم بر این شد که این مسئله در مجلس پیگیری شود؛ مجلس در این زمینه نیازمند بهره‌مندی از کارشناسان نخبه اسلامی بود ولی در آن زمان به چنین افرادی دسترسی وجود نداشت و صرفا به افراد شاخص انقلابی در کشور رجوع شد.
دهنوی ادامه داد: حوزه در نظام تامین مالی دولت نیز باید ورود اساسی داشته باشد چرا که گاهی برای تامین کسری‌های مالی اقداماتی صورت می‌گیرد که در آینده برای کشور مشکلاتی اساسی ایجاد می‌کند.
وی اضافه کرد: گاهی به سیستم‌های لیبرال خرده گرفته می‌شود و وقتی پای اجرای سیستم‌های اسلامی به وسط می‌آید دست مسوولان خالی است؛ حوزه باید این خلا‌ها را پر کند تا بتوان با دست پر به سمت اداره کاملا اسلامی ابعاد مختلف حکومت گام برداشت.
عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: حوزه باید جلوتر از جامعه حرکت کند یعنی موضوعات کشور در یکسال آینده همچون نظام یارانه را تعیین سازد، اشکالات آن را احصا کند و برای رفع آن پیشنهاد ارائه دهد.
دهنوی بیان کرد: امروز وزارت علوم دولت انقلابی زیر ریاست یک رییس جمهور انقلابی در حال فعالیت است ولی روند پیشروی دانشگاه‌ها همچنان همانند گذشته است و تغییری نمی‌کند چون به جز تغییر چند رییس دانشگاه اتفاقی نمی‌افتد و نرم افزار مرتبطی در این زمینه به وزیر علوم ارائه نشده است.
وی قانون اساسی جمهوری اسلامی را یکی از مواردی دانست که بسیار مترقی تنظیم شده است و گفت: قانون خود یک نهاد است چون وظیفه‌ اعمال مجموعه‌ای از سیاست‌ها را دارد.
عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی افزود: مسیر اندیشکده‌های پژوهشی حوزوی مسیر کوتاه‌تر و شدنی‌تری برای اصلاح مسائل و حکمرانی عالمانه است.
دهنوی تشریح کرد: در صورتی که اندیشکده‌های حوزوی در خصوص موضوعات اولویت‌دار کشور بسته‌های سیاست‌های قانونی تعیین کنند نماینده‌های مجلس به تحقق آن کمک خواهند کرد و اجرای آن در دولت نیز پیگیری می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: اداره شهرها با شورای شهر و شهرداری‌ها نیز آنگونه که باید جواب نداده است، به مدل جایگزین نیاز است و حوزه‌ها باید این مدل را تعیین کنند.
علیرضا داوودی دبیر رویداد دین و حکمرانی نیز در ادامه این برنامه تشریح کرد: طراحی نخستین این رویداد بر اساس نشست‌های مسئله محوری بود که در مجلس شورای اسلامی شکل گرفت.
وی اضافه کرد: 11 نشست مسئله محور در مجلس شورای اسلامی از شهریور ماه سال 1399 تا پایان سال شکل گرفت و در جریان این نشست‌ها همکاری میان اندیشکده دین و حکمرانی و اندیشکده‌های دانشگاهی شکل گرفت.
دبیر رویداد دین و حکمرانی ایجاد این رویداد مستقل را نتیجه همکاری اندیشکده دین و حکمرانی و اندیشکده‌های دانشگاهی دانست و گفت: هدف از شکل‌گیری آن آشناسازی طلاب با علم حل مسئله با رویکرد دینی بود.
داوودی افزود: نگاه حاکم بر این رویداد این بوده است که از علم حل مسئله در درون حوزه‌ها استفاده شود و با ترکیب حل مسئله و رویکردهای دینی پاسخ جدیدی به نیازها و مسائل جمهوری اسلامی داده شود.
عرصه تحقق، نقطه اعتبارسنجی دانسته‌ها است
حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این برنامه ورود حوزه‌ها در راستای ایجاد منشایت دینی در مرحله شکل‌گیری قوانین را ضروری برشمرد و گفت: منشایت دینی قوانین فارغ از فعالیت شورای نگهبان است چرا که شورای نگهبان فعالیت نظارتی دارد.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه « علاوه بر پژوهش و تولید محتوای ناظر به تحقق، محقق شدن فقه نیز وظیفه حوزه‌ها است.» بیان کرد: عرصه تحقق، نقطه اعتبارسنجی دانسته‌ها و تعیین کننده موارد علمی است که باید به صورت جدی پیگیری شود.
رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: تا وقتی که فردی کوله بار علمش را به صحنه عمل نیاورد نمی‌تواند پی ببرد که چه چیزهایی را نیاز دارد، چه چیزهایی ضروری و چه چیزهایی اضافه است.
در ادامه این مراسم از افراد و تیم‌های برتر میز فقه و حقوق، رسانه، آسیب‌های اجتماعی و جهان اسلام تقدیر به عمل آمد. همچنین اعلام شد که تیم‌های برتر میز اقتصادی در آینده مورد تقدیر قرار می‌گیرند چون به دلیل طولانی بودن مباحث این شاخه، میز اقتصادی همچنان در حال برگزاری است.
در بخش پایانی این مراسم از کتاب «دین و حکمرانی» که خروجی 11 نشست در جریان رویداد دین و حکمرانی است رونمایی شد.
انتهای پیام/78005

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/335273/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

برگزاری همایش ائمه جماعات استان قم

مرگ دردناک مرد تبریزی زیر چرخ های قطار مسافربری

اقدام شیطانی مرد شیاد به زنان در نقش شرکت در مراسم ترحیم

کاهش 14 درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفرهای نوروزی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

تاکید استاندار قم بر‌ حمایت از خیرین مدرسه‌ساز

تسلیت اخوان انصاری در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

سردار رادان: موضوع حجاب اصلا موضوع امنیتی نیست

آخرین وضعیت سیل در سیستان‌وبلوچستان؛ راه‌ ارتباطی 70 روستا همچنان مسدود است

آتش سوزی گسترده در هند؛ شش نفر کشته شدند

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مشکلات دهستان دستجرد سفلی در بازه زمانی معقول برطرف خواهد شد

«رویداد استارتاپی شتاب» در پارک علم و فناوری قم برگزار شد

تسریع در حل مشکلات دهستان دستجرد سفلی

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

تصادف زنجیره‌ای عجیب در ارومیه

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

افتتاح مدرسه خیرساز در منطقه پردیسان قم

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

71 هزار نفر در استان قم صاحبِ خانه می‌شوند

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

حمله سریالی به جنگلبانان!

بارندگی‌های سیل آسا در زیرکوه خراسان جنوبی؛ داوطلبان کنکور نتوانستند در جلسه امتحان حاضر شوند

تعرض به زنان به بهانه شرکت در مراسم ترحیم

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

آغاز رقابت 17 هزار و 514 داوطلب در کنکور سراسری در قم

آمادگی پلیس قم برای ساماندهی زباله‌گردها

دیدار استاندار قزوین با خانواده شهید بیژن حسنی

اخذ پیش پروانه شهرک پرنیان 3 قم