عصر قم

آخرين مطالب

شاعر ونویسنده کتاب های کودک و نوجوان:

نویسندگان کودک و نوجوان خوب هستند ولی از رشد دو دهه پیش خبری نیست فرهنگی

نویسندگان کودک و نوجوان خوب هستند ولی از رشد دو دهه پیش خبری نیست
  بزرگنمايي:

عصر قم - محمود پور وهاب، شاعر و نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان، درگفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه ادبیات کودک حدودا 50 یا 60 سال سن دارد، عنوان کرد: ادبیات کودک از اواخر دوره مشروطه تا اوایل انقلاب اسلامی خیلی آرام حرکت می‌کرد و داستان‌ها و شعرهای محدودی نوشته شده بود.
وی با اشاره به اینکه رشد اصلی ادبیات کودک بعد از انقلاب اسلامی شروع شد، بیان کرد: این رشد بسیار طبیعی است؛ زیرا سواد و آگاهی مردم بیشتر شد و حتی افرادی پایان‌نامه و رساله دکتراشان را در رابطه با شاخه‌های گوناگون حوزه ادبیات کودک نوشتند و مجلات تخصصی مانند روشنان، پویش و... به صورت ویژه در حوزه ادبیات کودکان شروع به کار کردند.
وی افزود: در ده سال اخیر از رشدی که ادبیات کودک در دهه 70 و80 داشت کاسته شده و تیراژ کتاب‌ها پایین آمده است در حالی که نویسندگان خوب و به روزی داریم.
وی بیان کرد: به دلیل گرانی کاغذ، چاپ و... ناشران توجه کمتری به ادبیات کودک می‌کنند و نتوانستند کتاب‌های حوزه کودکان با تیراژ بالا چاپ کنند همچنین بسیاری از نشریات هم تعطیل شدند و فقط کیهان پچه‌ها، سلام بچه‌ها و مجلات رشد باقی ماندند و این در حالی است که تعداد شاعران، نویسندگان و تصویرگران حوزه کودک زیاد شده است.
شاعر و نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان ادامه داد: فضای مجازی هم در این زمینه تاثیر داشته است؛ اما فضای مجازی بیشتر تبدیل به بهانه‌ای برای مسئولین شده است.
وی اظهار کرد: تولیدات حوزه ادبیات کودکان در فضای مجازی گسترش یافته است؛ اما به دلیل مشکلات اقتصادی این آثار تبدیل به کتاب و آثار مکتوب نمی‌شوند.
وی با بیان اینکه ارگان‌هایی مانند حوزه هنری و کانون پرورش فکری که در رشد ادبیات کودک تاثیر داشتند هم متاسفانه ضعیف شدند، گفت: نمی‌توانیم پاسخ گوی نوجوانان و جوانانی که کارهای خوبی هم تولید می‌کنند، باشیم؛ زیرا تعداد نشریات کم شدند و نمی‌توانیم آثارشان را چاپ کنیم.
شاعر و نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان بابیان اینکه برای فردی که سال‌ها در حوزه ادبیات کودک کار کرده نیز چاپ کتاب سخت شده است؛ گفت: برخی افراد نیز به دلیل اینکه چاپ کتاب صرفه اقتصادی ندارد دیگر کار نمی‌کنند؛ زیرا با همه وقتی که برای تولید یک اثر می‌گذارند فقط 500 تیراژ چاپ می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر کسی به فکر ادبیات کودک و فرهنگ نیست، بیان کرد: هنوز مرکزی ویژه حوزه ادبیات کودک در کشور وجود ندارد تا به اشاعه ادبیات کودک و حمایت از نویسندگان کودک بپردازد و فقط انجمن‌های وجود دارند که آن ها نیز بودجه‌ای برای فعالیت‌های حمایتی ندارند.
شاعران با دنیای کودکان غریبه نیستند
پور وهاب عنوان کرد: به دلیل اینکه نویسندگان و شاعران حوزه کودک، بزرگسال هستند گاهی تصور می‌شود که این افراد با دغدغه‌ها، آمال و رنج های کودکان آشنایی ندارند در حالی که نویسندگان با کودکان در ارتباط هستند و در مدارس و جلسات آن‌ها شرکت می‌کنند و با دیدگاه کودکان آشنا هستند و سعی می‌کنند خودشان را به روز کنند و این امر در تغییراتی که در زبان و موضوعات تولیدات کودکان رخ داده است به خوبی آشکار است.
شاعر و نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان بابیان اینکه هنرمندان بسیار خوبی در سطح کشور داریم که شاید از لحاظ تعداد با کشورهای دیگر قابل مقایسه نباشد، اظهار کرد: با افزایش جمعیت، طبیعی است که نتوان همه را به سمت مطالعه سوق داد؛ اما هنوز هم کودکان زیادی به کتاب علاقه‌ دارند.
وی با اشاره به اینکه تولید اثر در حوزه کودکان متفاوت است، بیان کرد: برای کودک و خردسالان اثر باید با تصویرگری‌های رنگارنگ باشد تا کودکان جذب شوند و به طوری طبیعی وقتی وارد نوجوانی می‌شوند توجه به محتوا بیشتر و رنگ‌آمیزی کمتر می‌شود که در این حوزه بسیار خوب کار می‌شود؛ اما متاسفانه تبلیغات کم است.
وی با بیان اینکه تشویق به کتاب باید از مدارس شروع شود، گفت: حجم کتاب‌های درسی بی دلیل زیاد است در حالی که بسیاری از محتوایی که تدریس می‌شود، کاربرد ندارد و سریع هم فراموش می‌شود؛ می‌توان به جای آن کلاس‌های غیردرسی و آموزشی گذاشته شود تا کودکان تشویق به کتاب خواندن شوند.
پور وهاب ادامه داد: می‌توان همانند یارانه‌ای که داده می‌شود یک ماه یارانه کتاب به کودکان بدهند که مخصوص خرید کتاب باشد که این گونه هم به کودکان احترام گذاشته می‌شود و هم به صنعت کتاب و نمایشگاه‌های کتاب کمک می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه راه های زیادی برای تشویق به کتاب خواندن وجود دارد، اظهار کرد: برگزاری جشنواره‌های دانش‌آموزی برای تشویق کودکان به نوشتن هم می‌تواند در این زمینه کمک زیادی کند.
پور وهاب گفت: در دهه 80 برنامه‌ای در تلویزیون وجود داشت که کتاب‌های خوب در حوزه کودک ونوجوانان را معرفی می‌کرد که این برنامه هم ازبین رفت.
وی با اشاره به اینکه کودکان نهالی‌هایی هستند که نیاز به مراقبت دارند و بسیار حساس هستند، یادآور شد: شخصیت افراد در کودکی شکل می‌گیرد به همین دلیل توجه به کودکان بسیار مهم است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/332102/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی درگذشت

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

ارتفاعات زیبای کفتار کوه در شمال شهر قنوات+فیلم

71 هزار نفر در استان قم صاحب خانه می‌شوند

معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن

بازار سیاه مهاجرت با ویزای جعلی

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

نیروی دریایی ارتش در کنار مردم سیل‌زدۀ سیستان‌وبلوچستان

پیش بینی آلزایمر 12 سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم

پاکستان: سفر آیت‌الله رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

آیت‌الله شیرازی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد

همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی دار فانی را وداع گفت

کنکور 1403 در قم با حضور بیش از 17 هزار داوطلب

هشدار پلیس راهور قم به موتورسواران متخلف

هشدار پلیس راهور استان قم به موتورسواران متخلف

کنکور سراسری سال1403 در قم آغاز شد

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط 4 برادر

تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی

روند دمای هوای قم تا اواسط هفته آینده افزایشی است

ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

ساخت هزار واحد مسکونی برای محرومان قم

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

صفحه نخست روزنامه‌های قم پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403

تدوین شناسنامه برای باغ‌های شهر قم

واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری قم به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود

اعلام محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور

کشف سکه‌های دوره اشکانی از مسافر قطار

آخرین آمار توزیع کارت کنکور اعلام شد

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

این ادویه پیری را شکست می‌دهد

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

رییس سازمان سنجش: برخی ابزارهای جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند

قوه قضاییه: حکم اعدام توماج صالحی بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی است

صفحه نخست روزنامه‌های قم، 6 اردیبهشت

مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند

مهلت انتخاب رشته دکتری تمدید شد

وضعیت شهر حاجی آباد زیرکوه در پی شکسته شدن 2 سد خاکی

جزئیات آزمون سراسری از زبان وزیر علوم

ترافیک پرحجم و روان در کندوان و هراز

13 خیابان بن‌بست قم بازگشایی شد

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تو که با عاشقان درد آشنایی

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری مشخص شد