عصر قم

آخرين مطالب

قنات، نظام آبرسانی با کمک نیروی جاذبه زمین مقالات

قنات، نظام آبرسانی با کمک نیروی جاذبه زمین
  بزرگنمايي:

عصر قم -

عصر قم


ایسنا/بوشهر مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جم گفت: قنات‌ها نظام آبرسانی بدون نیاز به قوه مکانیکی و فقط به کمک نیروی جاذبه زمین، آب‌های زیرزمینی را به سطح زمین آورده می‌شود.
قنات واژه‌ای عـربی است که در اصـل هـمان گاه ریـز بوده که برای امتحان جریان آب در آنگاه می‌ریخـتند و در واقع بحرانی است که در زیرزمین از طرف دشت به کوهستان حفـر می‌شـود تا سفره‌هایی آبدار را قطع کرده و آب آنها را جمع کند و آب منابع زیرزمینی را به سطح منتقل کند.
طبق آمار یونسکو سه پنجم قنات‌های موجود در جهان در ایران قرار دارد .
در کتاب اسهامات العرب فی علم المیاه و الری در خصوص ابتکار ایرانی‌ها در ساخت قنات آورده شده است: «به اظهار تمامی محققان در زمینه ابتکار حفر قنوات، نخستین مخترع فن قنات در جهان ایرانیان بودند و سابقه اقدام به چنین روش به جهت استحصال آب‌های زیرزمینی به هفتصد سال قبل از میلاد و شاید هم بیشتر می‌رسد. استفاده از این روش در سایر کشورها از ایران و ایرانیان اقتباس شده است. بر همین اساس طبق نقل اهل تاریخ اوج گستردگی استفاده از قنات در عصر اسلامی به وقوع پیوسته و هنگامی که اسلام به سرزمین‌های نزدیک از جمله ایران روی آورد و ایرانیان مسلمان شدند. برخی از اقوام عرب که به اهمیت قنات پی برده و روش استفاده از آن را امر فوق العاده باارزش در جهت احیای کشاورزی دیدند با عشق و علاقه بدان دست یافتند، و در اندک زمانی قنات و صنعت و ابتکار آن به سایر کشورهای اسلامی سرایت کرد و تمام جزیره العرب، شمال آفریقا و سرزمین قبرس و حتی سرزمین اسپانیا و اروپا را نیز فراگرفت.»
سمهوری مورخ اسلام در قرن هفتم قمری درباره قنات‌های موجود در شبه جزیره عربستن می‌نویسد: «برخی از قنات‌ها قبل از ظهور اسلام در مدینه دایر بوده است، ولی در قرن اول هجری بازسازی شده اند؛ در زمان‌های اخیر در شهر مدینه حدود 51 قنات وجود داشته است که 38 حلقه آن قابل استفاده و بقیه خشک و یا از بین رفته‌اند. بر اساس وجود چنین قنات‌هایی باغ‌های زیادی از خرما سیراب و سرسبز بوده‌اند.»
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جم در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: قنات مجموعه‌ای از چند میله و یک کوره (حفره افقی) زیرزمینی با شیب کم در حدود 2 درصد است که آب موجود در دو لایه آبدار مناطق مرتفع زمین به کمک نیروی ثقل زمین، با جریان طبیعی جمع آوری کرده و به نقاط پست می‌رساند.
رامین پرنیان ادامه داد: به منظور بهره برداری از اراضی، نحوه رساندن آب به اراضی کشاورزی، آب‌های زیر زمینی به وسیله حفر قنات به سطح زمین انتقال می‌یالد. تونل قنات با شیب کم آب انتقال می‌دهد و چاه‌ها جهت انتقال خاک حفر شده و تهویه هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر در استان بوشهر 149 رشته قنات با آبدهی وجود دارد که بیشترین قنات‌ها در شهرستان جم با 69 رشته؛ دشتستان با 35 رشته؛ دشتی با 32 رشته؛ دیر با 11 رشته و در شهرستان کنگان نیز 2 رشته قنات وجود دارد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جم یادآور شد: قنوات در شهرستان جم بیش از 500 سال قدمت دارند. در دیگر مناطق کشور نیز قنوات زیادی وجود دارد. از دیرباز این نظام آبرسانی بدون نیاز به قوه مکانیکی و فقط به کمک نیروی جاذبه زمین آب‌های زیرزمینی را به سطح زمین آورده می‌شود.
پرنیان اضافه کرد: در شهرستان جم 69 رشته قنات در گذشته نه چندان دور وجود داشته است که اکنون در حدود 20 رشته قنات به صورت فعال باقی مانده که با اعتبارات دولتی مرمت و بازسازی شده‌اند و از آن‌ها نگهداری می‌شود برخی قنوات قدیمی‌ای در این منطقه در حدود 1000 سال سن دارند.
وی خاطرنشان کرد: عامل اصلی ازبین رفتن قنوات حفر چاه‌های کشاورزی و در مرحله بعد خشک سالی‌های پی‌درپی است. جهت حفظ و احیای قنوات، احداث سدهای ذخیره آب کوچک در بالادست قنوات و احیاء و مرمت قنوات لازم است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جم بیان کرد: حفر چاه‌های کشاورزی باعث شده که سطح سفره آب زیرزمینی پایین رود به ویژه اینکه چاه‌های غیر مجاز حفر شده در حریم قنوات باعث خشکیدن آن‌ها شد و به این دلیل که با حفر چاه‌های کشاورزی آب برداشت شده بیش از ورودی آب یا تغذیه آب به سفره‌های زیرزمینی است موجب می‌شود هر ساله سطح آب پایین‌تر برود. این در حالی است که علاوه بر خشکیدن قنوات، چاه‌های کشاورزی نیز گاهی در حال خشک شدن است با ادامه روند فعلی پیش بینی می‌شود که تعداد زیادی از قنوات در آینده نه چندان دور غیر فعال شوند.
پرنیان عنوان کد: چنانچه در حریم قنات‌ها باقی‌مانده فعال چاه‌های کشاورزی حفر نشود فعال باقی می‌مانند. اگر به روش‌های علمی و با مطالعات دقیق بتوانیم سدهای آبخیرداری کوچک احداث کنیم و همچنین با احداث آب بند نیز می‌توانیم در حد مطلوب به فعال ماندن قنات‌ها کمک کرده باشیم.
وی گفت: قنات‌ها قابل احیا هستند، حذف چاه‌های غیرمجاز در حریم قنوات، مرمت و بازسازی، افزایش نفوذ به آب قنات‌ها با سدهای کوچک آبخیزداری و عملیات مکانیکی در مدخل قنات نیز باعث افزایش آب قنات‌ها می‌شود.
این مقام مسئول افزود: اعتبار مورد نیاز برای احیاء قنات متفاوت و بستگی به میزان تخریب هرقنات و نوع عملیاتی که جهت احیاء آن نیاز است دارد. به‌طور معمول هزینه تقریبی هر روز کار یک گروه برای مرمت قنوات یک میلیون تومان برآورد می‌شود.
پرنیان تصریح کرد: با احیای هر قنات طبیعی است که طول عمر آن قنات بیشتر می‌شود و میزان آبدهی آن افزایش یافته و کشاورزی موجود تحت تاثیر آن حفظ شود و اراضی بیشتری یه کشاورزی اختصاص یابد.
وی در خصوص مزایای قنات نسبت به چاه بیان کرد: طولانی‌تر بودن عمر مفید قنات نسبت به چاه، اطمینان به تداوم آبدهی قنات نسبت به چاه، نداشتن وابستگی قنات به انرژی الکتریکی و سوخت یا موتور پمپ، نیازمند نبودن قنات به جاده دسترسی برای حمل وسایل موتور پمپ و لوله‌ها و...، امکان تولید انرژی آبی به‌وسیله قنات، نیاز نداشتن به تهیه ارز از خارج کشور برای احیاء قنات و امکان بهره وری از آب‌های کوهستانی و نیز حفظ تعادل سفره آب زیر زمینی از جمله ویژگی‌های قنات است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جم در راستای افزایش آب قنوات پیشنهاد داد که ذخیره آب‌های سطحی در قالب سدهای آبخیزداری کوچک و لایروبی و کف شکنی که باعث تعمیق چاه می‌شود و افزایش سطح دیگری در مادرچاه (عمیق ترین چاه هر قنـات"مادر چاه"نام دارد) و انشعابات فرعی در قنات می‌توان میزان آب قنات‌ها را افزایش داد.
پرنیان در پایان خاطرنشان کرد: افزایش یا حفظ آب با روش‌های موجود و تثبیت وضعیت ساختمانی قنات دو موضوع مهم برای احیا قنات‌هاست.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/330419/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم و اوقات شرعی شنبه اول اردیبهشت 1403 به افق قم

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی قم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

سیلاب به 30 رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد