عصر قم

آخرين مطالب

آخرین آمار از مهاجرت دانشجویان ایرانی طی دهه گذشته علمی

آخرین آمار از مهاجرت دانشجویان ایرانی طی دهه گذشته
  بزرگنمايي:

عصر قم - باشگاه خبرنگاران / صلواتی درباره آخرین آمار مهاجرت رتبه‌های برتر کنکور و المپیادی‌ها و دانشجویان ایرانی طی دهه گذشته توضیحاتی را ارائه کرد.
بهرام صلواتی مدیر رصد خانه مهاجرت ایران اظهار کرد: تعداد دانشجویان ایرانی در خارج از کشور نیز به مرور و هم‌راستا با افزایش کل جمعیت دانشجویان کشور و نیز افزایش جمعیت دانشجویان بین‌المللی در جهان، روند صعودی داشته و از تراز 19 هزار دانشجو در سال 2003 میلادی به تراز 56 هزار دانشجو در سال 2018 رسیده است.
او افزود: نرخ رشد جمعیت دانشجویان بین‌المللی ایرانی درقیاس با نرخ رشد جمعیت دانشجویان بین‌المللی در جهان کندتر بوده است. بدین ترتیب، سهم دانشجوفرستی ایران در کل بازار دانشجویان بین‌المللی جهان از سال 2012 روندی کاهشی به خود گرفته و از حدود 1/3 درصد به حدود یک درصد در سال 2018 رسیده است.
صلواتی اضافه کرد: سهم دانشجویان ایرانی خارج از کشور به نسبت کل جمعیت دانشجویان مشغول به تحصیل در داخل طی سال‌های 2000 تا 2018 با تغییر چندانی همراه نبوده) علی رغم افزایش قابل توجه جمعیت کل دانشجویان کشور و از حدود یک درصد در سال 2000 به حدود 5/1 درصد در سال 2018 رسیده است.
مدیر رصد خانه مهاجرت ایران گفت: جایگاه دانشجوفرستی ایران در بازه زمانی 2003 تا 2012 از رتبه 29 در جهان به رتبه 11 ارتقاء یافته بود که بالاترین جهش رتبه‌ی دانشجوفرستی ایران در طول دو دهه گذشته بوده است. در بازه زمانی 2012 تا 2018 جمعیت دانشجویان ایرانی در خارج از کشور در تراز 50 هزار دانشجو ثابت مانده و تغییرات اندکی داشته و به همین خاطر رتبه دانشجوفرستی ایران به رتبه 19 ام تنزل یافته است.
او تاکید کرد: عواملـی همچـون افزایـش نـرخ دلار و بـه تبـع آن افزایـش هزینه‌هـای مهاجرت تحصیلـی، محدودیت‌هـای ویزایی اعمال شـده از سـوی دولـت آمریـکا بـرای دانشـجویان ایرانـی و در نهایت شـیوع ویـروس کرونا موجب ثابت مانـدن تراز جمعیت دانشـجویان ایرانی در خارج از کشـور در طول چند سـال گذشته شـده اسـت.
صلواتی تاکید کرد: گفتنی است کـه عوامـل فـوق همچنین موجـب افزایـش تعـداد دانشـجویان ایرانـی در کشـور ترکیه و کشـور‌هایی چـون آلمـان، کانـادا و ایتالیـا کـه قوانیـن ویزایـی سـاده‌تری دارند، شـده اسـت. آمریکا، ترکیه، آلمان، ایتالیا و کانادا به ترتیب پنج مقصد اصلی دانشجویان ایرانی در دنیا هستند. در سال 2019 کشور ایران با 11 ٬ 451 دانشجو یک درصد از سهم بازار دانشجویان بین‌المللی در آمریکا را به خود اختصاص داده است. اکثریت دانشجویان ایرانی تقریبا 75 درصد در آمریکا در مقاطع تحصیلات تکمیلی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل هستند و بیش از نیمی از دانشجویان ایرانی در آمریکا در رشته‌های مهندسی مشغول به تحصیل هستند.
او افزود: تحلیل آمار دریافتی از اداره گذرنامه در بازه زمانی سال 1380 تا مرداد 1399 نشان می‌دهد که 56/6 درصد از دارندگان مدال در المپیاد‌های دانش‌آموزی، 69/1 درصد از مشمولین بنیاد و 78.3 درصد از افراد حائز رتبه‌های یک تا هزار آزمون سراسری در داخل کشور هستند. در میان گروه‌های مورد بررسی، به ترتیب المپیادی‌ها با 37/2 درصد، مشمولین بنیاد با 25/5 درصد و رتبه‌های یک تا هزار آزمون سراسری با 15/4 درصد، بیشترین درصد افراد مقیم خارج را به خود اختصاص داده‌اند.
افزایش جمعیت دانشجویان خارجی در ایران طی دهه گذشته
مدیر رصد خانه مهاجرت ایران بیان کرد: اگرچه جمعیت دانشجویان خارجی در ایران طی یک دهه‌ی گذشته با افزایش همراه بوده است، اما جمعیت فعلی دانشجویان خارجی در ایران با اهداف برنامه ششم توسعه و جذب 75 هزار دانشجوی خارجی فاصله زیادی دارد. تعداد دانشجویان خارجی در ایران طی سال‌های 1390 تا 1399 با افزایشی 8 برابری همراه بوده است و از 5 ٬ 485 دانشجو در سال 1399 به 44 ٬ 350 دانشجو افزایش یافته است.
او گفت: نسبت دانشجویان خارجی به کل دانشجویان نیز در بازه‌ی زمانی 1390 تا 1399 از 1/05 درصد به 1/4 درصد رسیده است. دانشجویان افغانستانی با 46 درصد و دانشجویان عراقی با 24 درصد بزرگترین گروه دانشجویان خارجی در ایران را تشکیل می‌دهند. دانشجویان این دو کشور در سال 1398 در مجموع 69 درصد از دانشجویان خارجی در ایران را تشکیل داده‌اند. کشور لبنان با 3 درصد و هر کدام از کشور‌های سوریه و چین با 2 درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
مدیر رصد خانه مهاجرت ایران اضافه کرد: اکثریت دانشجویان خارجی در ایران در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل بوده‌اند. در سال 1398، 55 درصد از دانشجویان در مقطع کارشناسی و 31 درصد دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل بوده‌اند. دانشگاه‌های وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی با 43 درصد، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با 31 درصد، موسسات آموزش عالی غیر دولتی _ غیر انتفاعی با 9 درصد، و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با 8 درصد به ترتیب بیشترین دانشجویان خارجی را جذب کرده اند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/327125/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

تسلیت رئیسی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

مبارزات آیت الله کاشانی علیه رژیم صهیونیستی + موشن گرافیک

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

لحظات حساس از نجات نوزاد ٣ روزه توسط اپراتور هلال احمر قم + فیلم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

برگزاری رویداد استارتاپی شتاب در قم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

تقویم و اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

آیت الله رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد بازدید کرد

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف