عصر قم

آخرين مطالب

احیای قنات‌ها مرهم زخم کم‌آبی گلستان اقتصادی

احیای قنات‌ها مرهم زخم کم‌آبی گلستان
  بزرگنمايي:

عصر قم -

عصر قم


فناوری ساخت قنات در اوایل هزاره اول قبل از میلاد در مناطق خشک کوهستانی ایران گسترش پیدا کرد و به کشاورزان این مناطق اجازه داد در دوره‌های طولانی خشکی که آب سطحی پیدا نمی‌شود به کشاورزی بپردازند.
حفر قنات‌ به تدریج در مناطق دیگر دنیا رایج شدند و اکنون قنات‌های زیادی از چین تا مراکش و حتی در قاره آمریکا وجود دارند.
ایرانیان باستان در چندین هزار سال قبل دست به این ابتکار زده و با این اختراع که در نوع خود در جهان بی‌نظیر بود، مقدار قابل توجهی از آب‌های زیرزمینی را جمع‌آوری کرده و به سطح زمین می‌رساندند.
ساکنان گلستان هم از گذشته با حفر قنات، خود را با کم‌آبی تطبیق داده و از این طریق، به تولید و کشاورزی مشغول شدند.
کارشناس میراث‌فرهنگی گلستان گفت: همگام با تغییرات ایجادشده در روابط اجتماعی ایران و نیز در نتیجه تغییرات روابط تولید، نحوه مالکیت "تصرف" و نیز روش‌های بهره‌برداری از عوامل طبیعی تولید، به‌ویژه منابع آب با دگرگونی‌هایی هم‌زمان با اجرای اصلاحات ارضی شدت گرفت.
رامتین امامی کردمحله اظهار داشت: تغییر روابط مالکیت و در نتیجه اختصاصی‌تر شدن عوامل تولید از جمله آب، کاربرد روش‌های خصوصی تهیه و بهره‌برداری از منابع آب را ضروری ساخت که در این میان بسیاری از کارشناسان روش‌های سنتی استخراج و بهره‌برداری منابع آب را ابتدایی، نارسا و عاملی بازدارنده در راه افزایش تولید زراعی به شمار می‌آورند.

عصر قم

وی بیان کرد: روی آوردن به احداث چاه‌های عمیق و نیمه عمیق و گسترش روزافزون آن‌ها به‌ویژه از دهه 1340 موجب تغییراتی شدید در نظام بهره‌برداری از منابع آب شد که مهمترین آن از بین رفتن روش‌های سنتی استخراج و بهره‌برداری از منابع آب بود.
وی ادامه داد: در استان گلستان که از مناطق خشک و نیمه‌خشک کشور است تا پیش از اصلاحات ارضی و انقلاب اسلامی، قنوات نقش عمده‌ای در آبیاری بر عهده داشتند اما پس‌ازآن با ورود چاه‌های عمیق و نیمه عمیق "دیزلی و برقی" به‌ویژه از دهه 1360 و نحوه تصرف و بهره‌برداری آب، تحولات بنیادین در ابعاد گوناگون زندگی روستایی به وجود آمد و سبب افزایش و تنوع محصولات کشاورزی، شیوه‌های تولید، گسترش ادوات پیشرفته کشاورزی، افزایش سطح زیر کشت و در مواردی افزایش درآمد روستاییان شد.
قنات ها با وجود حفر چاه های عمیق و نمیه عمیق، همچنان به فعالیت خود در راستای کمک به تولید ادامه دادند اما تخصیص‌ندادن اعتبار برای بازسازی و نوسازی، رعایت نکردن حریم قنوات و حفر چاه‌های غیرمجاز بدون رعایت حریم آب، نگهداری نامناسب قنوات، نبود هماهنگی بین بهره برداران و استفاده نکردن بهره برداران از مصالح و پوشش‌های مناسب برای دورچین کردن و تخریب این سازها در اثر سیل از جمله تهدیدات فراروی قنوات گلستان است.
طبق اعلام جهاد کشاورزی، گلستان حدود 450 قنات با طول حداقل 600 تا 6 کیلومتر دارد که لایروبی و احیای این کاریزها در دوره خشکسالی می تواند مرهمی بر زخم تشنگی هزاران هکتار اراضی زراعی و باغی این استان شمالی کشور باشد.
از طرف دیگر بخش کشاورزی گلستان حدود 90 درصد منابع آبی این استان را مصرف می‌کند که با توجه به کاهش حدود 40 درصدی نزولات آسمانی، افت شدید آبخوان های زیر زمینی، کاهش 40 تا 80 درصدی دبی آب رودخانه ها و افت دبی آب استحصالی از چاه ها، باید برای استفاده بهینه از منابع موجود از جمله قنات ها فکر اساسی کرد.
برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی گلستان سوم اسفند پارسال در جلسه کارگروه ملی سازگاری به تصویب رسید تا امیدها برای رهایی و عبور این استان شمالی از معضل کم آبی دوچندان شود.
هر چند صرفه جویی، تغییر الگوی کشت، پرهیز از کاشت گونه‌های پر آب‌طلب و استفاده از فن آوری‌های نوین برای کاهش مصرف آب در بخش زراعت بسیار موثر است اما باید به همه منابع آبی موجود استان از جمله قنات ها توجه ویژه ای کرد.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: حدود سه درصد آب مورد نیاز بخش کشاورزی استان توسط قنوات تامین می شود و از این سازه‌ها سالانه افزون بر 43 میلیون مترمکعب آب برداشت می شود.

عصر قم

مهندس سیدمحسن کیاء‌الحسینی اظهار داشت: همچنین آبدهی قنات های گلستان که حدود 70 رشته آن فصلی است از حدود 2 لیتر تا 60 لیتر بر ثانیه و عمق مادرچاه (اولین چاه) از پنج تا 33 متر نوسان دارد.
وی گفت: از مجموع قنات های گلستان، 180 رشته دایر بوده و قدیمی ترین کاریز استان نیز با طول فعلی حدود 2 هزار و 500 متر و قدمت افزون بر هزار سال در روستای سرکلاته کردکوی مشغول همچنان پابرجا است.
وی بیان کرد: به طور تقریبی 15 هکتار از اراضی گلستان توسط قنوات آبیاری می شود و حدود چهار خانوار روستایی استان از آن برای آبیاری محصوالت زراعی از قبیل گندم، لوبیا، سویا، پنبه، نخود فرنگی، شالی و محصولات باغی مانند آلو، هلو، شلیل و مرکبات بهره مند می شوند.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گلستان افزود: بیش از 90 درصد قنوات استان در دشت ها استان واقع شده که تخریب آنها باعث از بین رفتن اراضی کشاورزی حاصلخیز می‌شود.
کیاء الحسینی در خصوص راهکارهای فنی و مدیریتی افزایش بهره وری آب قنوات گفت : استفاده از فناوریهای نوین در آبیاری مزارع تحت پوشش قنوات، احداث کانال بتنی یا لوله گذاری مسیر انتقال آب از محل خروج آب قنات تا مزرعه برای جلوگیری از هدر رفت آب و برنامه ریزی مناسب برای کاهش تلفات آب قنوات با احداث استخر، از جمله روش های ارتقای بهره وری منابع آبی موجود گلستان است.
وی ادامه داد: علاوه بر آن، فرهنگ سازی و سوق دادن کشاورزان به تشکیل تعاونی و یکپارچه سازی اراضی پراکنده و در نتیجه استفاده بهینه از حداقل آب موجود موجب بالا بردن بهره وری بیشتر آب استحصالی از قنوات می‌شود.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گلستان افزایش عملکرد محصولات کشاورزی در واحد سطح، افزایش درآمد اقتصادی کشاورزان به طور متوسط تا سقف سالانه 150 میلیون ریال در هکتار، اشتغال‌زایی یک نفر در هکتار، جلوگیری از پدیده مهاجرت در روستاها و صرفه جویی در مصرف انرژی با استفاده از قنوات برای آبیاری اراضی را از جمله اثرات بازسازی و نوسازی قنوات دانست.

عصر قم

کیاء‌الحسینی گفت: بر اساس تفاهم صورت گرفته بین معاونت آب و خاک وزرات خانه، سازمان جهاد کشاورزی استان و سازمان بسیج سازندگی، 344 رشته از قنوات استان با تامین اعتبار مورد نیاز به صورت 40 درصد از محل اعتبارات ملی، 40 درصد توسط سازمان بسیج سازندگی استان و 20 درصد در قالب سهم آورد کشاورز بازسازی و نوسازی خواهد شد.
وی افزود: با مرمت و بازسازی قنوات گام اساسی در توسعه کشاورزی پایدار و رونق اقتصادی گلستان برداشته خواهد شد.
به گفته وی بر اساس برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی قرار است امسال و سال آینده 362 کیلومتر از قنات های استان با اعتبار هزار و 647 میلیارد ریال مرمت شود.
در شرایط فعلی و روبه رشد خشکسالی شاید قنات پاسخگوی همه نیازهای آب گلستان نباشد اما باید با تلفیق شیوه های کهن و جدید یعنی احیای قنات ها و توسعه روش های نوین مصرف آب در بخش کشاورزی مثل طرح‌های آبیاری تحت فشار، مصرف آب را بهینه کرد.
برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی استان گلستان کم آبی خشکسالی گلستان قنات ایرانی

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/324406/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم و اوقات شرعی شنبه اول اردیبهشت 1403 به افق قم

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی قم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

سیلاب به 30 رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد