عصر قم

آخرين مطالب

نخبگان دانشگاهی بدون آشیانه؛ وقتی کرونا خوابگاه دانشجویان را می‌گیرد علمی

نخبگان دانشگاهی بدون آشیانه؛ وقتی کرونا خوابگاه دانشجویان را می‌گیرد
  بزرگنمايي:

عصر قم - باشگاه خبرنگاران / عدم اختصاص خوابگاه به دانشجویان در سال تحصیلی جدید، موضوعی است که این روز‌ها سبب دل نگرانی تعدادی از آن‌ها شده است.
تحصیلات دانشگاهی این روز‌ها برای بیشتر جوانان جامعه اهمیت زیادی دارد و امروزه دانشگاه‌ها نقش کلیدی در رشد و شکوفایی جامعه ایفا کرده اند؛ بنابراین در این مسیر تامین رفاه حال دانشجویان اهمیت زیادی دارد و یکی از مسائل برای توسعه این رفاه مهم؛ ارائه خوابگاه به دانشجویان است.
با توجه به شرایط دوره تحصیلی، خوابگاه‌های دانشجویی مکانی هستند که دانشجویان مدت زمان زیادی را در آن ساکن میشوند. از این رو بحث رضایتمندی آن‌ها از محیط موقت زندگیشان حائز اهمیت است.
سال تحصیلی جدید به زودی آغاز می‌شود و همچنین افرادی که در سال جاری آزمون سراسری دادند، راهی دانشگاه‌ها می‌شوند، اما امسال نیز همچون سال‌های گذشته وجود ویروس منحوس کرونا، آموزش‌ها را تغییر داده و دانشجویان مدت زمان زیادی است که تجربه حضور در کلاس‌های دانشگاهی را ندارند.
یکی از دغدغه‌هایی که دانشجویان هر ساله با آن مواجه می‌شوند، تامین خوابگاه دانشجویی بر اساس رتبه است، به عنوان مثال برای دانشگاه علامه طباطبایی اگر رتبه زیر هزار نباشد، نمی‌توانید خوابگاه دریافت کنید.
علاوه بر تمام این مشکلات، در روز‌های گذشته غلامرضا غفاری سرپرست سازمان امور دانشجویان اعلام کرد که در سال تحصیلی جدید به دانشجویان خوابگاه داده نمی‌شود.
او درباره اسکان خوابگاه به دانشجویان در سال تحصیلی جدید، گفت: خوابگاه‌ها در سال تحصیلی جدید به میزانی که دانشجویان در 2 مرحله واکسن دریافت کرده باشند، مشکلی برای اسکان ندارند.
وی در پاسخ به این سوال که اگر دانشجویی فقط یک دُز واکسن دریافت کرده باشند امکان حضور در خوابگاه دارد یا نه، تاکید کرد: مجموعه وزارت بهداشت باید اعلام کند میزان ایمنی بدن بعد از دریافت دُز نخست واکسن چقدر است.
سرپرست سازمان امور دانشجویان درباره اینکه برخی دانشگاه‌ها از جمله خواجه نصیرالدین طوسی اعلام کرده اند در ترم جدید به دانشجویان به دلیل ویروس کرونا خوابگاه نمی‌دهند، گفت: ارائه خوابگاه خدمتی است که در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد و شرایط همه دانشگاه‌ها در اختصاص خوابگاه یکسان نیست. برخی دانشگاه‌ها محدودیت بیشتر دارند و به همین خاطر قبل از شروع سال تحصیلی، شرایط خود را به دانشجو اعلام می‌کنند.
این مسئول سازمان امور دانشجویان ادامه داد: با توجه به اینکه دانشجویان ورودی جدید در دانشگاه حضور نمی‌یابند، خوابگاه هم به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.
 غفاری افزود: سازمان امور دانشجویان به دانشگاه‌ها اعلام کرده است بر اساس امکاناتی که در اختیار دارند خوابگاه‌های مورد نیاز دانشجویان را تامین کنند. حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها با رعایت نکات‌ بهداشتی است و پیش بینیِ پایین آمدن ظرفیت خوابگاه‌ها با توجه به کاهش تعداد دانشجویان در هر اتاق خوابگاه وجود دارد.
همچنین محمدتقی نظرپور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با اشاره به پیگیری 13 دانشگاه کشور برای استفاده از ظرفیت بند (الف) تبصره 9 قانون بودجۀ سال 1399 کشور برای کمک به خرید، احداث یا تکمیل خوابگاه‌های دانشجویی گفت: همه دانشگاه‌های کشور می‌توانند از این تسهیلات با اولویت خوابگاه متأهلین استفاده کنند.
نظرپور با اعلام این خبر گفت: بر اساس بند پ ماده 103 قانون برنامه ششم توسعه کشور، دولت مکلف است بخشی از اعتبارات عمرانی خود را در قالب بودجه سنواتی به تأمین خوابگاه‌های مناسب و با اولویت برای دانشجویان متأهل اختصاص دهد.
وی افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر نزدیک به 50 هزار نفر دانشجوی متأهل در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشغول به تحصیل هستند و تأمین محل سکونت خوابگاهی برای 35 هزار نفر دانشجوی متأهل غیربومی نیز امری ضروری است، لذا برای تحقق موضوع فوق، بندی در تبصره‌های قانون بودجه سنواتی کل کشور با مضمون دریافت تسهیلات بانکی برای تکمیل طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای خود با اولویت ساخت، خرید و تکمیل خوابگاه‌های متأهلین و بازپرداخت یارانه سود و کارمزد توسط صندوق رفاه دانشجویان درج شده است.
نظرپور اظهار کرد: برای استفاده از ظرفیت بند (الف) تبصره 9 قانون بودجه سال 1399 کل کشور، تاکنون 13 دانشگاه وابسته به وزارت علوم پیگیر اخذ تسهیلات، در مجموع به مبلغ تقریبی 75 میلیارد تومان از بانک‌ها شده‌اند.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم یادآور شد: صندوق رفاه دانشجویان در سال 1399 در خصوص مفاد بند فوق در قانون بودجه، مبلغ 68 میلیارد تومان اعتبار بابت پرداخت یارانه سود و کارمزد برای احداث، تکمیل و خرید خوابگاه‌های دانشجویی در بودجه تفصیلی سالیانه پیش بینی کرده که به عنوان نمونه، از این میزان مبلغ 477 میلیون تومان برای پرداخت یارانه سود وام دریافتی دانشگاه سمنان بابت احداث خوابگاه دانشجویی پرداخت شده است.
اگر قرار است آموزش‌ها به صورت مجازی باشد دانشجویان نیاز کمتری به خوابگاه‌ها دارند، اما اگر مبنا به آموزش حضوری باشد، دانشجوی 18 ساله‌ای که از خانواده اش دور شده با احساس سرگردانی برای نداشتن خوابگاه و امکانات اولیه بیشتر به استرس و حس عدم امنیت می‌رسد. دانشجویی که در شهر‌های اطراف تهران ساکن است. مثلا دختری که ساکن قرچک است و هرروز از قرچک ورامین تا دانشگاه شهید بهشتی باید بیاید نیاز به خوابگاه دارد، بنابراین بهتر است تا برای رفاه حال دانشجویان کشور و کاهش میزان استرس آنان در کنار ویروس کرونا، مسئولان مربوط برای این مشکل چاره‌ای بیندیشند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/323479/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد