عصر قم

آخرين مطالب

ورود به باشگاه سازندگان واکسن کرونا و درخواست کشورها از ایران مقالات

ورود به باشگاه سازندگان واکسن کرونا و درخواست کشورها از ایران
  بزرگنمايي:

عصر قم - ایسنا / واکسن‌سازی علیه کرونا در جهان آغاز شد؛ ابرقدرت‌ها واکسیناسیون‌شان را بی‌توجه به وضعیت سایر کشورها آغاز کردند؛ در ایران نیز علاوه بر پیگیری واردات واکسن از منابع معتبر، مسیر اصلی تامین واکسن برای واکسیناسیون همگانی با تولید داخلی و تولید مشترک تعیین شد؛ تولیدکنندگان داخلی آستین بالا زدند و امروز ایران در زمره شش - هفت کشور تولیدکننده واکسن کرونا در دنیا قرار دارد...
کرونا اعلام وجود کرد تا نشان دهد با تمام پیشرفت‌هایی که در سیستم بهداشتی و درمانی جهان رخ داده، طبیعت باز هم می‌تواند بشر را دچار چالش‌های جدی کند؛ چالش‌هایی که حیات را در کره خاکی با خطر مواجه می‌کند. حالا ویروسی چموش می‌خواست عیار و توانایی کشورها را در مدیریت یک پاندمی آن هم در قرن بیست‌ویکم بسنجد و کشوری که نادیده‌اش گرفته یا نسبت به حضورش بی‌تفاوت بود، در گرداب بیماری و مرگ گیر می‌افتاد. بر همین اساس هم بود که در ابتدا کشورهایی که کرونا را جدی نگرفتند، مرگ‌های چند صدتایی و حتی چند هزارتایی را تجربه کردند.
در ایران نیز کرونا با وجود تمام تمهیداتی که قبل از ورود و اعلام رسمی ویروس در کشورمان اندیشیده شده بود، اعم از توقف پروازها از و به چین، کنترل و پایش مرزها و مسافران ورودی به کشور و... بالاخره وارد ایران شد. هر چند که البته به گفته مسئولان بهداشت و درمان کشور ویروس‌ها نیاز به پاسپورت و ویزا ندارند و دیر یا زود از مرزها گذشته و خود را به سرزمین‌های مختلف می‌رسانند. به هر حال داستان کرونا هم در کشورمان با اعلام رسمی وزارت بهداشت مبنی بر شناسایی دو مورد کرونا مثبت در قم، از تاریخ 30 بهمن ماه 1398 آغاز شد.
کرونا، تحریم و جنگ اقتصادی در ایران
با شیوع پاندمی کووید-19 در ایران، مشکل فقط ویروسی به نام کرونا نبود، بلکه کشورمان با چالش‌های متعددی از جمله تحریم‌های آمریکایی، فشارهای بین‌المللی و... مواجه بود. در حالی که کادر درمان و بیماران به دلیل کمبود لباس‌های محافظتی، ماسک، اکسیژن‌ساز و... در تنگنا بودند، کشورهای مختلف به دلیل تحریم های آمریکا از کمک به ایران دریغ می‌کردند.
بر همین اساس هم بود که وزیر بهداشت بارها و بارها مدیریت کرونا را در کشور به شنا در اقیانوس بلا، آن هم با دست‌های بسته توصیف و البته اعلام کرده که چشم‌های ایران در این اقیانوس باز بود؛ چراکه ایران خیلی زود توانست کمبودها را در این عرصه جبران کند.
سال سختِ کرونا
بر همین اساس هم وزیر بهداشت بارها اعلام کرده بود که سال سختی داشتیم و در کنار سختی‌های ناشی از ناجوانمردی‌های تحریم‌های ظالمانه و خزانه خالی، فشارهای فراوانی را به دلیل کووید 19 تحمل کردیم و در اوایل پاندمی حتی برای تهیه ماسک و لباس برای مدافعین سلامت با مشکل مواجه بودیم و از هرکجای دنیا هم که می‌خواستیم تجهیزات بیاوریم با سختی و ظلم مضاعف روبرو بودیم. برای تامین و جابجایی ماسک N95 در روزهای اول همه دنیا را زیر و رو می‌کردیم و بعد که این تجهیزات می‌آمدند در فلان فرودگاه، اقلام را بلوکه می‌کردند.
وزیر بهداشت تاکید کرد که با این حال در عرض 55 روز از یک واردکننده ماسک و تجهیزات تبدیل به یک تولید کننده و سپس یک صادر کننده شدیم. همچنین در اوج تحریم و بی پولی و فشارهای بین‌المللی، دست به سمت جایی دراز نکردیم، داروهایی مانند رمدسیویر و فاویپیراویر را دو ماهه در این سرزمین ساختیم و این را به سازمان جهانی بهداشت اعلام کردیم که باور نمی‌کردند.
جنگ واکسن
مرحله بعد اما، جنگ بر سر واکسن بود. واکسنی که در ابتدای کرونا واکسن‌سازان دنیا کار بر روی آن را آغاز کرده بودند، اما از همان ابتدا مشخص بود که اگر واکسن موثری هم در جهان علیه کووید-19 ساخته شود، با وجود تحریم‌های آمریکایی که برخلاف گفته‌های آمریکایی‌ها در واردات دارو و تجهیزات پزشکی به کشورمان نیز مشکل‌ساز شده بود، به آسانی به ایران نخواهد آمد.
به طوری که وزیر بهداشت در این زمینه اعلام کرد که نمی‌دانید که در یکسال گذشته ما چه کشیدیم. از کشورهایی که خودشان را دوست ما می‌دانستند به دری نبود که نزنیم که واکسن تهیه کنیم. تازه بعضی‌ها که دوست ما بودند گفتند واکسن را مستقیم به شما نمی‌دهیم، می‌دهیم به فلان کشور تا بدهد به فلان کشور و یک مُحَلِلی پیدا شود در داخل تا اسم ما لو نرود که آمریکا به ما فشار آورد.
در عین حال ایران حاضر نبود که جمعیت کشور را وارد فازهای آزمایشی واکسن های خارجی کند. به طوری که وزیر بهداشت در این زمینه صراحتا اعلام کرد که از کشورها خواستیم برای ساخت واکسن با ما کار کنند، ذره ذره با آنها پیش رفتیم و وقتی به فاز تحقیقات رسیدند خواستند در ایران تست کنند که گفتیم ما زیر بار نمی‌رویم. کشورهای منطقه که می‌گویند واکسن زدند، در کلینیکال ترایال واکسن سایر کشورها شرکت کردند، اما ما قبول نکردیم مردم ما تحت آزمایش واکسنی قرار گیرند.
با این حال گفتیم که به یک شرط حاضر به همکاری هستیم که بیایید و باهم واکسن بسازیم، اما تنها کشوری که در انتقال دانش فنی با ما کنار آمد کوبایی‌ها بودند که تازه آن هم فاز یک و دو در کشور خودشان طی شد و فاز سوم را در ایران انجام دادیم.
بنابراین مسیر اصلی تامین واکسن برای واکسیناسیون همگانی در کشور تولید داخلی یا تولید مشترک واکسن در نظر گرفته شد و تولیدکنندگان، برای تولید واکسن کرونا در کشور آستین بالا زدند.
ورود واکسن سازان ایرانی به عرصه ساخت واکسن کرونا
به این ترتیب بود که واکسن‌سازان ایرانی یکی بعد از دیگری وارد عرصه ساخت واکسنی علیه کرونا آن هم در پلتفرم‌های مختلف شدند و بعد از انجام مطالعات و آزمایشات اولیه و نتایج موفق آزمایش‌های حیوانی، وارد حوزه مطالعه بالینی واکسن‌ها شدند.
مجموعه‌هایی مانند برکت، انستیتو پاستور ایران، موسسه سرم‌سازی رازی و... هر کدام در پلتفرم‌های مختلف برای تولید واکسن ایرانی کرونا اقدام کردند. بر همین اساس بود که وزیر بهداشت در تاریخ 9 دی ماه 1399 در مراسم آغاز تست انسانی واکسن کرونای ایرانی برکت، اعلام کرد که ما 100 سال است که در منطقه واکسن ساز هستیم. کسانی که فکر می‌کنند اولین بار داریم واکسنی را تزریق می‌کنیم، بسیار در اشتباه هستند. در سال 1299 انستیتو پاستور داشتیم و در سال 1303 انستیتو رازی را داشتیم، تمام مردم دوران زندگی‌شان را با واکسن‌های ایرانی آغاز کردند. ما اولین واکسن‌ساز آسیا بودیم و ما بودیم که به بسیاری از کشورهای دنیا و منطقه واکسن صادر می‌کردیم.
به این ترتیب واکسن‌سازی علیه کرونا در کشور پا گرفت، موسسه برکت با واکسن کووایران برکت، موسسه رازی با واکسن کووپارس، انستیتو پاستور با واکسن پاستوکووک که به صورت تولید مشترک با کوباست، واکسن فخرا در مجموعه وزارت دفاع و... پیش رفتند و نهایتا در تاریخ 24 خرداد ماه 1400 وزیر بهداشت از صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن ایرانی کرونا کووایران برکت خبر داد و به این ترتیب ایران به باشگاه واکسن‌سازان کرونا در جهان پیوست. در عین حال وزیر بهداشت اعلام کرد که به زودی مجوز مصرف اضطراری واکسن پاستوکووک نیز صادر خواهد شد.
ورود ایران به باشگاه واکسن سازان کرونا
دکتر کیانوش جهانپور-سخنگوی سازمان غذا و داروی کشورمان در این زمینه می‌گوید: ورود به باشگاه واکسن‌سازان دنیا اتفاق بزرگی بود که شاید در همه یک قرن گذشته در کشور ما این اتفاق رخ نداده بود.
به این صورت که حداقل یک واکسن را از صفر تا 100 توسعه داده و در مقیاس صنعتی به تولید انبوه برسانیم. این اتفاق بسیار بزرگی است که هم موجب افتخار ملی بود و هم نشان‌دهنده درستی راهبردها و برنامه‌ریزی‌هایی بود که در این حوزه انجام شده است که باعث شد ما جزو شش یا هفت کشوری شویم که در دنیا تا امروز توانستند واکسن کرونا تولید کنند و آن را به تولید صنعتی برسانند. این اقدام، نشان‌دهنده توان فناوری سلامت، صنایع دارویی و حوزه علوم پزشکی در ایران است.
وی می افزاید: ما با توجه به زیرساخت‌های در نظر گرفته شده و اینکه در ماه‌های آتی حتی درباره تولید مواد اولیه و جانبی هم به نوعی ممکن است مستقل شویم، زمینه بسیار خوبی برای صادرات به دنیا خواهیم داشت. البته با توجه به مزیت نسبی واکسن‌مان، یعنی هم کیفیت بالای واکسن ایرانی هم ایمنی، بی‌خطری و ایمنی‌زایی مطلوب آن و تولید انبوه و مقیاس وسیعی که خواهد داشت، در ماه‌های آتی قطعا مشتریان متعددی برای این واکسن و واکسن‌های مشابه در ایران خواهیم داشت.
درخواست کشورها برای دریافت واکسن ایرانی کرونا
جهانپور اظهار می‌کند که مکرر به صورت هفتگی درخواست‌هایی از کشورهای مختلف دنیا مبنی بر خرید واکسن ایران وجود دارد، اما طبیعتا تولید داخلی در ماه‌های اولیه بیشتر مصروف واکسیناسیون در داخل کشور خواهد شد، اما این آمادگی وجود دارد که هم به صورت تولید مشترک و انتقال فناوری در کشورهای مختلف، واکسن ایرانی انتقال پیدا کند و هم اینکه مازاد بر مصرف و ظرفیت واکسیناسیون کشور هم در اختیار کشورهای دوست، همسایه و بعد سایر کشورها قرار گیرد. به طور میانگین هفته‌ای یک یا دو کشور تقاضای رسمی خودشان را در این زمینه به دفتر همکاری‌های بین‌المللی وزرات بهداشت ارسال می‌کنند.
آمادگی ایران برای انتقال دانش فنی واکسن‌های ملی
جهانپور ادامه می‌دهد: این آمادگی از طرف ایران وجود دارد که انتقال دانش فنی واکسن به کشورهای دیگر اتفاق بیفتد و بسیاری از کشورها می‌توانند در هفته‌ها و ماه‌های آتی از ظرفیت ایران برای انتقال دانش و فناوری استفاده کرده و به صورت تولید مشترک یا تولید قراردادی واکسن‌های ایرانی را در کشور خودشان تولید کنند. ایران سعی می‌کند که با نگاه انسان‌دوستانه و رویکرد بهداشتی و انسانی به موضوع، این تسهیلات را برای این کشورها فراهم کند و بعضا همین کشورها در حال مذاکره با شرکت‌های تولیدکننده واکسن‌های ایران برای انتقال تکنولوژی و تولید مشترک هستند.
وضعیت تولید واکسن‌های ایرانی
در عین حال جهانپور درباره وضعیت واکسن های تولید داخلی می‌گوید: در حال حاضر درباره تولید داخلی هم که خوشبختانه مطابق برنامه قبلی حداقل تا امروز یک واکسن مجوز مصرف اضطراری گرفته که واکسن کووایران برکت است که تولید آن شروع شده و هر ماه هم تولید آن افزایش پیدا می‌کند. برکت در ماه اول تا سه میلیون دوز می‌تواند تولید کند و احتمالا سه ماهه اول یعنی تا پایان شهریور بین 30 تا 50 میلیون دوز از این واکسن می‌تواند تامین شود که اگر این عدد محقق شود، قابل قبول بوده و بخش زیادی از نیاز کشور را رفع می‌کند.
به گفته وی، واکسن پاستوکووک انستیتو پاستور ایران هم در آستانه صدور مجوز مصرف اضطراری است. واکسن پاستوکووک هم ماهانه یک میلیون دوز در سه ماه اول، بعد در سه ماه دوم ماهانه دو میلیون دوز و در سه ماهه سوم احتمالا ماهانه سه میلیون دوز بتواند تحویل دهد. علاوه بر این واکسن‌های کووپارس رازی، فخرا و اسپایکوژن هم احتمالا تا اواخر تابستان در صورتی که کارآزمایی بالینی‌شان موفق باشد، مجوز مصرف اضطراری می‌گیرند و به تولید انبوه خواهند رسید.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/313515/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه 1403

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

ایرانی‌ترین غیرایرانی

پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران

آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

برپایی نمایشگاه در خیال در قم

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

استاندار قم: ‌درآمدی عمده‌ای جز محل دریافت مالیات نداریم

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

25 درصد تخفیف پرداخت عوارض شهرداری قم تا پایان تیرماه

درخواست رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره قبرستان بقیع

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

پیش‌بینی بارش پراکنده در قم

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

آسمان مال من است

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

انفجار کپسول گاز در شرق تهران با 6 کشته

تایم لپس بارش باران سیل آسا در دبی

آموزش و پرورش: احکام رتبه‌بندی 100 هزار معلم بازنشسته سالهای 1400 تا 1402 اصلاح شد

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

آسمان قم امروز پنجشنبه 30 فروردین صاف تا کمی ابری است

بالگرد اورژانس استان تهران جان دو نفر را در اتوبان تهران-قم نجات داد

پورعباس: در سال 1402 به هیچ عنوان تقلب سازمان یافته‌ای به ثمر ننشست

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه حج بسیار سنگین است

انفجار کپسول گاز در پایانه شرفق تهران با 6 کشته

لحظه نجات 7 نفر که در سیل کنارک گرفتار شده بودند

منطقه زیبای پامنار خوزستان

سیل و آبگرفتگی در 8 استان جنوبی کشور

اورژانس هوایی فرشته نجات خانم 72 ساله شد

بازداشت دختر 11 ساله ای که فروشنده لباس را به قتل رساند

زمین گرد است!

برگزاری «همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

همایش بزرگداشت دکتر زهرا شجاعی 13 اردیبهشت در قم برگزار می شود