عصر قم

آخرين مطالب

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟ فرهنگی

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟
  بزرگنمايي:

عصر قم - ایسنا /سعید حمیدیان می‌گوید: سعدی در غزل هنرمند است، هنرمندی که به جامه زیبا و هنرمندانه و خوش‌پرداخت همانقدر بها می‌دهد که به تن خود. برای سعدی، زیبایی شعر هم به خودی خود جزء تجربه کلی جمال است.
همزمان با روز بزرگداشت سعدی (اول اردیبهشت‌) مروری داریم بر بخش‌هایی از مقاله سعید حمیدیان با عنوان «غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟» که در کتاب «در طریق ادب؛ از فردوسی تا نیما» منتشر شده است.
او در بخش‌هایی از این مقاله با طرح این پرسش که شعرهای سعدی عارفانه است یا عاشقانه نوشته است: «بسیاری بر آنند که: غزل سعدی را با عرفان و عارفانگی چه کار؟ یا نهایت لطفی که در حق سعدی می‌فرمایند اینکه: سعدی حقیقت را تنها در مجاز جست‌وجو می‌کند.
سعدی به تعبیری عارف آفاق است و شاعر آفاق و اهل اصالت آفاق (البته تنها در عوالم هنر).
عرفان سعدی تابع فرایند همزمان نگریستن بر آفاق و در انفس است. اهل استغراق در اسماء و صفات الهی و محو در اثبات یا طمس و انهماک نفس در وحدت و امثال این‌ها نیست و یا لااقل در عالم شعر نیست، به خلاف عارفان شاعر و یا متشاعری که گاهی گویی فراخنای غزل را عرصه عرضه تأملاتی پنداشته‌اند که نوعاً در تنگنای چله و خلوت به هم می‌رسد و لاجرم غزل را از مفاهیم مجرد و مصطلحات و مفاهیم تصوف نظری و علمی انباشته‌اند، در جهان‌نگری ذوق‌آگین و شوق‌انگیز سعدی هیچ چیز در عالم نیست که شایان تأمل و موجد وجد دل و درون نباشد.
شاید یکی از تفاوت‌های غزل سعدی با غزل امثال عطار و مولانا این باشد که در غزل‌های این دو، امور و احوال درونی کمتر تابع یا بازبسته مشاهده آفاقی است و به اصطلاح بدون مقدمه خارجی هم پدید می‌آید. (و مگر نه این‌که «الصوفی قاهر علی الاحوال»؟) اما سعدی از آنجا که عارف نه به معنای کامل و رایج کلمه است، حالات درونی‌اش در غزل (دست‌کم آن‌طور که ما می‌بینیم) جز با مشاهده بیرون و آفاق یا مشاهده شکل مخیل زیبایی‌های آفاق پدید نمی‌آید. پس سعدی، در عالم‌ غزل‌سرایی، اساسا کاری جز مشاهده صنع خدایی در محیط بیرون از خود ندارد و احوال درونی منتزع از امور آفاقی در غزل او جایی و معنایی ندارد. از همین عالم و آدم اگر زیبایی ایزدی را برداری، هیچ جز حشو و زاید برجای نمی‌ماند: «آن است آدمی که در او حسن سیرتی/ یا لطف صورتی است، دگر حشو عالم است».
با این اوصاف آیا جای شگفتی است که در هر غزل سعدی رفت‌و برگشت یا ارجاعی متناوب و مداوم از صورت به معنی یا مجاز به حقیت یا ‌آفاق به انفس و برعکس هست؟
همچنان که در عرفان دو جنبه بنیادین آفاقی و انفسی (که البته غایت جنبه آفاقی هم جنبه انفسی یعنی درون و ضمیر عارف است) وجود دارد، می‌توان گفت در غزل عرفانی و عارفانه نیز به اعتبار اینکه عالم آفاق اصل قرار گیرد یا عالم انفس، دو شیوه کلی پدید می‌آید:
غزلی که مهم‌ترین توجه را به آفاق بیرون دارد (سعدی و حافظ). غزلی که بنیاد را بر نفس و عالم روح قرار می‌دهد (عطار و مولانا). البته میزان این توجه نسبی است زیرا شاعر، حتی عرفانی‌ترین گونه آن، همواره برای تصویر و تجسیم امور معنوی، ناگزیر از بهره‌گیری از امور مادی و محسوس نهایتا به میزان کم‌وبیش است.
جالب توجه اینکه از نظر میزان اهمیتی که شاعر برای امور آفاقی و بیرونی قائل است نیز در خود شعر (غزل) همین دو گونه زاده می‌شود:
غزلی که شاعر برای جهات و جوانب هنری و شاعرانه‌اش یعنی برای جمال خود شعر به همان اندازه اصالت و اهمیت قائل است که برای متعلق توصیفات و امور و احوال آن، یعنی همان جمال بیرونی. به عبارت دیگر، شاعر، طبیعت درون شعر را هم همان‌قدر زیبا، ساخته و پرداخته می‌خواهد جلوه‌های جمال بیرونی را یعنی شعری هنرمندانه به تمام معنی و مگر هنر در اصل چیزی جز عینیت، بخشیدن و جان و روح بخشیدن به ایده‌ها و تصورات افکار است؟ به عبارت دیگر، جامه یعنی شعر نیز مثل بدن و در تناسب کامل با آن باید باشد. سعدی و حافظ در غزل‌سرایی مظهر رویکرد هنرمندانه به غزلند. غزلی که مثل هر قالبی دیگر برای شاعر عارف بیشتر وسیله است تا هدف و معیارها و هنجارهای هنری برای چنین شاعری نه‌ چندان اهمیتی دارد و نه اصالتی. پس، از این معیارها و هنجارها به همان اندازه بسنده می‌کند که بتواند جامه‌ای برای اندیشه‌اش باشد، حالا اینکه این جامه متناسب و خوش‌دوخت باشد یا نه و اینکه حتی کمابیش تنگ و گشاد باشد، باکی نیست (غزل عطار و مولانا). سعدی، با این اوصاف در غزل هنرمند است، هنرمندی که به جامه زیبا و هنرمندانه و خوش‌پرداخت همانقدر بها می‌دهد که به تن خود. برای سعدی، زیبایی شعر هم به خودی خود جزء تجربه کلی جمال است. در این صورت، تفاوت میان شیوه غزل سعدی (که حافظ هم در اساس بر همان راه رفته است) با غزل مولانا روشن‌تر می‌شود، بدین معنی که علاوه بر تفاوت‌های بی‌حد و حصر غزل سعدی و مولانا که اولی دارای لحن آرام و زمزمه‌گونه و حالت میعان و دومی پر از تپش و کوبش و اغلب با ضرب‌آهنگ تند و با حالت فوران و خلجان است، می‌بینیم که درغزل مولانا اساس خود زبان شعر جزء لازم و ملازم تجربه درونی جمال نیست بلکه تابع آن است، پس اگر قالب و زبان محدود باشد یا به اصطلاح نسبت به محتوا لنگ بزند می‌توان بلکه باید هنجارها را به تناسب احوال درونی شاعر شکست. هم از این روست که اعجاب‌ها از هنر زبانی سعدی از آن جهت است که این زبان هرگز از تجربه جمال شاعرانه و دید و دریافت شاعر تفکیک‌پذیر نیست و هر دو همزاد و همراه و همگون یکدیگرند درحالی که شگفتی ما از زبان غزل مولانا از حیث ترکیب نامعهود و نامأنوس الفاظ و مفاهیم و شکستن قواعد و هنجارهای زبان و شعری به تناسب جریان سیال احوال و عواطف شاعر و مفاهیمی است ورای توان و ظرفیت قالب و زبان. بنابراین باز آیا جای شگفتی است که غزل سعدی تا بدین حد بیانگر آمیختگی بلکه این‌همان میان جسم و روح، صورت و سیرت، جمال بیرونی و درونی، یا رفت‌وبرگشت همیشگی و مداوم میان چهره زیبا و نفس زیبایی و کلا صانع و مصنوع و خالق و مخلوق در یک غزل واحد است؟»

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/597602/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم و اوقات شرعی یکشنبه سی ام اردیبهشت 1403 به افق قم

دیدار خادمان آستان قدس رضوی با آیت الله مکارم شیرازی + عکس

حضور آیت‌الله رئیسی در مراسم افتتاح سد قیزقلعه‌سی

دیدار خادمان حرم امام رضا (ع) با آیت الله مکارم شیرازی

داستانک/ آدم بدبختی هستی !

تاثیر برخی عفونت ها بر عفونت های رحمی

سلسله جلسات هفتگی درس اخلاق آیت‌الله رجبی برگزار می شود

آیت‌ الله علم‌ الهدی: با تغییر هویت زیارتی مشهد مخالفم

سرود ملی پاکستان فارسی است!

ترجمه‌های میراث حدیثی در صد سال اخیر حوزه علمیه قم بررسی می شود

عضو مرکز تحقیقات راه و شهرسازی: هفت مورد مشابه مسیر سیل منطقه «سیدی» مشهد در پایتخت داریم

رژیم غذایی واقعی کودکان چاق

تأثیر مستقیم غذا بر مغز انسان

آیت‌الله علم‌الهدی:سخن مرا فقط از زبان خودم بشنوید

آیت الله علم الهدی: سخن مرا فقط از زبان خودم بشنوید/سه رسالت راهبردی آیت الله علم الهدی

این هشدارها را درباره سیل جدی بگیرید

بلایی که تگرگ بر سر ماشین مشهدی‌ها آورد

زیر آب رفتن بازار طبرسی مشهد

عضو کمیسیون آموزش مجلس: ناتوانی در صدور کارت امتحانی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست

دیدار معاون اول قوه قضائیه با مراجع تقلید در قم

تأثیر میزان خواب در وزن کودکان

سد آیت‌الله صالحی مازندران سر ریز شد

وظیفه ما در برابر ترس!

اعزام 8 هزار نفر از مردم استان قم به مرقد امام خمینی (ره)

خانه خلاق برسا برگزار می‌کند؛ ثبت‌نام کارگاه آموزش روابط عمومی آنلاین

هشدار مهم پلیس به حجاج

آماده‌باش هلال‌احمر در 10 استان درگیر تغییرات جوی

اگر هوس این خوراکی‌ها را می‌کنید یعنی به این بیماری‌ها دچار هستید

سخنان جالب سوگل مشایخی در مورد انسان کامل

497 میلیارد تومان میزان فروش 10 روز نمایشگاه کتاب

اعزام هشت هزار نفر از قم به مرقد امام راحل

نشست شورای اسلامی استان با منتخبان مردم قم

اعزام 8000 زائر از قم به مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) ‌

نجات‌یافتن یک شهروند از غرق‌شدن در سیلاب شاندیز توسط مردم

چرا تزریق واکسن گارداسیل مهم است؟

برطرف کردن تیک عصبی

حذف وعده غذایی کودکان چاق !!

سفارش ویژه آیت الله بهجت برای رفع تنگناهای اقتصادی

نادان چه کسی است؟

زباله‌های تهران به جاده قم منتقل می‌شوند؟

سیل در بلوار شهید ناصری مشهد خودرو را با خود بُرد

برگزاری امتحانات نهایی دانش‌آموزان به تأخیر افتاد

تقاطع انقلاب مشهد بعد از 72 ساعت مجددا دریاچه شد!

شهدا الگوی مناسبی برای مردم جامعه هستند/ سالانه 800 هزار دیدار با خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان انجام می‌شود

برگزاری جشن کرامت درجزیره کیش

افتتاح کنگره «قرآن و علم» با پیام آیت‌الله جوادی آملی

توصیه آیت‌الله العظمی جوادی آملی برای توشه آخرت

قند پارسی/هیچ دارویی بهتر از محبت نیست

جان تازه قنوات کاشمر پس از بارش‌های اخیر

ممنوعیت تردد در مسیر های منتهی به میادین اصلی در مشهد